Aerolínies

Les aerolínies tornen a contractar després de la gran retallada

Les companyies nord-americanes i del Golf comencen a recuperar plantilla per encarar la recuperació

Els aeroports encara funcionen a mig gas, però algunes aerolínies ja tornen a contractar treballadors.
3 min

Barcelona“M’han agafat! Començo el 5 d’octubre!” Tant a la pàgina web com als perfils a xarxes de Tripulantes Aéreos (un portal per a professionals del sector) fa uns mesos que han reaparegut de manera continuada les convocatòries de companyies aèries a la recerca de personal i els missatges dels afortunats que s’han reincorporat després d’un any i mig de pandèmia desastrós per a la indústria. Malgrat que les aerolínies segueixen lluny dels seus nivells d'activitat precovid i que aquest estiu encara no hi ha hagut normalitat en els viatges internacionals, hi ha flotes que comencen a revertir les retallades d’ocupació que han patit des de l’esclat de l’emergència sanitària.

Si hi ha un racó del món on aquesta tendència és evident són els Estats Units. La companyia Southwest Airlines va comunicar a la plantilla a finals d’agost que vol contractar 5.200 treballadors abans de desembre per donar suport al seu “creixement futur”. “Els reptes s’estan executant a mesura que sortim de la pandèmia. Tenim moltes contractacions per fer”, explicava a Reuters Robert Jordan, l’executiu que assumirà el càrrec de conseller delegat de l’aerolínia a principis del 2022. De fet, des de la companyia amb seu a Dallas van assegurar que –en un moment en què l’atur als EUA ha tornat a baixar a prop del 5%– el problema està sent trobar candidats disponibles.

Un dels principals competidors de Southwest, Delta Airlines, ja ha reprès la cerca de personal de vol, començant per les contractacions que havien quedat en pausa per la pandèmia. De moment vol cobrir 1.500 posicions. American Airlines també pretén incorporar 800 tripulants de cabina abans del març del 2022 i va demanar als que estaven temporalment aturats que tornessin, mentre que United Airlines s’ha proposat sumar-ne 25.000 fins al 2026 per assumir la compra massiva d’avions que ha tancat aquest any.

En un mercat en què la concentració ja era una tendència inevitable abans del covid, doncs, els grans del sector prenen posicions de cara a la recuperació. L’aerolínia del Golf Emirates també ha anunciat aquesta setmana un procés de selecció per contractar 3.000 tripulants de cabina i 500 treballadors per als serveis aeroportuaris del seu hub de Dubai. La mesura, però, arriba després de l’escapçada de costos que la companyia va aplicar amb l’arribada de la pandèmia. Emirates va acomiadar milers d’empleats (mai va concretar la xifra, però es va estimar en prop de 7.500) el juny del 2020 i va arribar a oferir baixes sense sou als que van aconseguir mantenir la feina.

Pendents dels ERTO

A Vueling, a diferència del 2020, aquest estiu sí que s’han contractat reforços temporals (almenys en els tripulants de cabina) per adaptar-se al tímid retorn de les vacances. La principal aerolínia de l’aeroport del Prat va incorporar 283 tripulants de cabina al juliol per fer la temporada, segons fonts consultades per l’ARA. Tot i això, la plantilla de la companyia segueix afectada per l’ERTO que es va activar el març del 2020. “Aquest estiu s’ha estat volant sobre el 80-85% de la capacitat precovid, i nosaltres seguim amb un ERTO en què la disponibilitat mitjana és del 65%. Hi ha una diferència considerable”, reclamen fonts dels pilots de Vueling. El col·lectiu reconeix que l’aerolínia ha fet esforços per no retallar llocs de treball, però pensa que la direcció també s’ha aprofitat d’aquesta flexibilitat. “Se'ns ha posat malament que això passi en l’època en què podríem volar més”, apunten aquestes mateixes veus.

Tant Vueling com Iberia segueixen atentes a la negociació dels ERTO, que en principi s'allargarien en el format actual fins al novembre i es reformularien a partir d’aleshores. La companyia amb seu a Madrid ja va anunciar un pla B per aplicar un nou expedient que afectaria uns 5.000 treballadors, en cas que no es pugui prorrogar l’actual. Vueling va fer un moviment similar divendres, després de posar sobre la taula un ERTO per causes econòmiques sobre els seus 4.000 empleats, si no s'aconsegueix allargar el que està vigent.

De les companyies estrangeres que operen a Espanya n’hi ha que, com Ryanair o EasyJet, ja han optat per deixar enrere els ERTO. La companyia irlandesa també va anunciar plans per afegir 3.000 nous pilots a les seves bases europees en els pròxims tres anys i fonts sindicals asseguren que aquest estiu ha tornat a les contractacions temporals. “S’està posicionat com l’Amazon de les companyies aèries”, sentencia Ernesto Iglesias, representant d’USO en la secció del sector aeri. El sindicat va denunciar la low cost per haver ofert contractes de zero hores (sense fixar horaris ni torns per guanyar flexibilitat), una acusació que Ryanair nega categòricament. “És fals. A Espanya hi ha un salari mínim que hem de pagar i complim amb la legislació”, assegurava fa unes setmanes a Barcelona el conseller delegat de la companyia, Eddie Wilson.

stats