Consum

Agama reduirà un 40% la compra de llet a ramaders mallorquins

L'empresa ha anunciat aquesta reducció perquè tenen un excedent de 4,5 milions de litres de llet a l'any

La fàbrica d'Agama
ARA Balears
21/09/2023
2 min

PalmaAgama ha anunciat aquest dijous que reduirà un 40% la compra de llet a les granges mallorquines perquè tenen un excedent de 4,5 milions de litres de llet a l'any, per la qual cosa l'empresa ha acumulat, en sis anys, més de sis milions d'euros.

Segons ha recollit Europa Press, els responsables de l'empresa han assenyalat que actualment Agama compra vuit milions de litres de llet a l'any als ramaders de l'illa, dels quals en ven aproximadament menys de quatre milions. D'aquesta manera, l'excedent de llet no té sortida al mercat i es revèn a altres mercats, així que s'acumulen pèrdues. Per aquest motiu, han explicat que necessiten "prendre una decisió per assegurar la sostenibilitat del negoci a llarg termini" i que, per tant, reduiran en els pròxims mesos la compra de llet un 40%. Així, de les sis granges a les quals compra Agama, n'acompanyaran dues per ajudar-les a cercar un altre comprador. En aquest sentit, proposaran a una de les granges una solució local i a l'altra, segurament, una peninsular. Així mateix, han reiterat que compren entre el 80% i el 85% de la llet que es produeix a l'illa.

Quant a aquest aspecte, els dirigents d'Agama també han remarcat que paguen un diferencial als ramaders mallorquins en relació amb el preu que es paga en l'àmbit estatal. Així, han assegurat que paguen entre 0,3 i 0,4 cèntims més pel litre de llet crua.

Manca de demanda de llet de quilòmetre 0

D'altra banda, han indicat que l'entorn econòmic "és complicat" i que els consumidors "s'estan passant a comprar productes de primer preu o marques barates". En aquest punt, han lamentat que "no hi ha demanda de llet de quilòmetre 0 a Mallorca" i que la gent "no està disposada a pagar el sobrecost" que suposa el producte local.

En aquesta línia, han indicat que d'ençà que el grup Damm va adquirir Agama, el 2017, han fet inversions en comunicació perquè "el consumidor relacioni la marca amb la llet de Mallorca" i que han aconseguit doblar la quota de mercat de la llet entre el 2019 i enguany. Això no obstant, han apuntat que amb la pujada de preus des de final del 2021, les seves vendes han caigut, ja que la inflació en tots els sectors ha fet que no hagin pogut apujar el preu de venda perquè "se n'aniria del preu competitiu de mercat".

Ocupació i sostenibilitat: bases d'un projecte industrial estratègic amb fons Next Generation

L'empresa també ha anunciat que ha sol·licitat ajudes dels fons Next Generation per dur a terme un projecte industrial que preveu la creació d'una microcerveseria de Rosa Blanca, una fàbrica de lactis i una distribuïdora directa integral a Mallorca. La inversió total de l'obra ascendiria als 42 milions d'euros i, segons han explicat, varen fer la sol·licitud al Govern l'any passat, tot i que encara no han rebut resposta.

En relació amb el projecte, han assenyalat que permetria crear uns 130 llocs de feina i que s'apostaria per la sostenibilitat, incorporant formats d'envasos retornables de vidre i una planta solar fotovoltaica d'autoconsum. A més, es planteja crear una nova línia de producció i envasament de iogurts, així com una planta de depuració d'aigües residuals.

stats