Brussel·les facilitarà les ajudes públiques als aeroports petits: a partir d'ara no caldrà el visitplau europeu
La Comissió Europea suavitza els criteris per les subvencions públiques en infraestructures, noves empreses i instal·lacions esportives per fomentar les inversions. Aeròdroms com els de Girona, Reus i Lleida se'n podran beneficiar
Brussel·lesLa Comissió Europea ha modificat aquest dimecres el reglament sobre les ajudes d'estat per suavitzar les condicions de les subvencions públiques a aeroports petits, ports, a la creació de noves empreses i a les instal·lacions esportives i culturals. A partir d'ara, les administracions podran aprovar ajudes públiques a aquestes infraestructures, empreses i instal·lacions sense necessitat del vistiplau de Brussel·les.
El canvi suposa eliminar les enormes traves burocràtiques que suposa haver de demanar autorització a la Comissió Europea per oferir les subvencions, i agilitzarà la concessió de les ajudes. Segons ha explicat la comissària europea de Competència, Margrethe Vestager, la iniciativa animarà les inversions, dona seguretat jurídica i "redueix les incerteses a les empreses que reben la subvenció".
El canvi normatiu no afecta els aeroports grans com el de Barcelona, el de Palma de Mallorca o el de València, sinó només els que tenen trànsit de passatgers inferior als 3 milions anuals. També en queden exclosos els petits que es troben a menys de 100 km o a una hora de camí dels grans aeròdroms.
Aeroports catalans
A la Unió Europea, el 80% dels aeroports són considerats petits, però només suposen el 13% del trànsit aeri. Els de Girona, Reus i Lleida formen part d'aquesta categoria. Tots els ports, en canvi, es beneficiaran del canvi normatiu, però Brussel·les restringeix les ajudes que no necessiten autorització comunitària a màxims d'entre 40 i 150 milions d'euros.