AUTOMOCIÓ

23 marques de cotxes, en el punt de mira per l'escàndol dels gasos contaminants

L'escàndol de Volkswagen podria estendre’s aviat a altres marques: Alemanya veu irregularitats en més fabricants de cotxes

Cotxes preparats per a l'exportació / FABIAN BIMMER / REUTERS
Isaac Lluch
11/11/2015
2 min

MunicEmbolica que fa fort. L’escàndol de Volkswagen podria estendre’s aviat a altres marques. L’Oficina Federal Alemanya de Vehicles a Motor (KBA) té en el punt de mira altres fabricants automobilístics després que les proves de mesurament a què els està sotmetent hagin constatat elevats valors d’emissions de gasos contaminants en diversos vehicles. Les autoritats alemanyes supervisen des de finals de setembre més de 50 models de diferents fabricants. La KBA ja ha finalitzat dos terços de les proves previstes, però no anunciarà quines marques o models incompleixen la normativa fins que s’acabin d’analitzar totes les dades i se n’informi altres autoritats i les empreses automobilístiques afectades. “D’acord amb les dades en brut, s’han comprovat fins ara elevats valors d’òxids nítrics en diferents condicions de conducció i ambientals”, va limitar-se a comunicar ahir la KBA.

Ni es va avançar quines marques estan afectades ni quines conclusions es podrien treure dels resultats, per no estendre de manera precipitada la sospita de manipulació sobre determinats fabricants. Només se sap quins fabricants i quins models de vehicles s’han sotmès a les proves de mesuratge de la KBA. El ministeri alemany de Transport va apuntar que els resultats dels testos efectuats es faran públics en un informe conjunt, però que encara no se’n pot fixar cap data. Un portaveu de Daimler es va afanyar a assegurar des de Stuttgart que volen donar suport a les autoritats. “Fins ara no ens han fet arribar cap resultat de mesurament, però celebrem les proves. No tenim res a amagar”, va raonar.

L’Associació de la Indústria Automobilística Alemanya (VDA) va advertir de la inconveniència de posar sota sospita general tot el sector. “No hi ha cap raó per disparar a tort i a dret. Que una empresa hagi enganyat és inacceptable, però això no desacredita tota la indústria automobilística alemanya”, va remarcar el president de la VDA, Matthias Wissmann, a Süddeutsche Zeitung.

Volkswagen, que al setembre va reconèixer que havia manipulat un software il·legal als motors d’uns 9,5 milions de vehicles per passar proves de regulacions mediambientals, ja comença a patir en el seu volum de vendes les conseqüències d’haver fet trampes. Les xifres de matriculacions a l’octubre mostren que el consorci automobilístic més gran d’Europa ha perdut quota de vendes en els cinc mercats més importants del continent, segons informa la revista especialitzada Automobilwoche.

Caiguda de vendes

A Itàlia s’han matriculat un 7% menys de vehicles Volkswagen que l’any anterior, tot i que el mercat creix al voltant d’un 8,6%. A la Gran Bretanya les vendes cauen un 9,8% respecte al 2014, i a França i Alemanya les xifres tampoc són bones. A Espanya Volkswagen creix lleugerament, però per sota de la mitjana del mercat. Segons un altre mitjà, Automobile News, Volkswagen ha aturat la producció del Passat amb motor dièsel en una fàbrica a Chattanooga, a Tennessee, als Estats Units.

Els models que estan en el punt de mira de les autoritats federals:

  • Alfa Romeo (Giulietta)
  • Audi (A6 i A3)
  • BMW (3er, 5er, Mini)
  • Chevrolet (Cruze)
  • Dacia (Motortyp SD)
  • Fiat (Panda i Ducato)
  • Ford (Focus i C-Max)
  • Honda (HR-V)
  • Hyundai (ix35, i20)
  • Jeep (Cherokee)
  • Land Rover (Evoque)
  • Mazda (6)
  • Mercedes (C, CLS, V, Sprinter)
  • Mitsubishi (ASX)
  • Nissan (Navara)
  • Opel (Astra, Insignia, Zafira)
  • Peugeot (308)
  • Porsche (Macan)
  • Renault (Kadjar)
  • Smart (Fortwo)
  • Toyota (Auris)
  • Volkswagen (Golf, Beetle, Passat, Touran, Polo, Sportsvan, Touareg)
  • Volvo (V60)
stats