Les companyies aèries apujaren els preus un 22% després de l'augment del descompte de resident

El cost dels bitllets va augmentar un 40% per als residents i només un 7% per als que no ho són des que es va aprovar la nova bonificació

Els menors fills de residents a les Illes podrien beneficiar-se dels descomptes
K. O.
22/04/2020
3 min

PalmaLes companyies aèries varen apujar un 22% el preu mitjà dels vols entre les Balears i la Península des que es va aprovar l'augment del 50% al 75% del descompte per a residents el juliol de 2018, mentre que a les Canàries ha estat d'un 9%. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha publicat aquest dimecres l'estudi que ha fet a petició del Govern i l'Estat, indicant que els preus dels vols amb la Península s'han incrementat fins a un 40% per als residents i només un 7% per als passatgers que no ho són entre el juliol de 2018 i el desembre del 2019.

El conseller de Mobilitat, Marc Poc, ha afirmat que els algoritmes de les companyies estan dissenyats per penalitzar els ciutadans i que provoquen una distorsió dels preus; però això, ha reclamat que la comissió ho certifiqui i que l'Estat actuï. "Les companyies aèries negaven que hi hagués cap increment en el preu dels bitllets que compren els residents; cal que donin una explicació públicament", ha explicat Pons, apuntant que són conscients que ara la situació és molt diferent per la crisi del coronavirus.

El Govern reclamarà juntament amb els responsables de les Canàries, Ceuta i Melilla que s'investigui què hi ha darrere de la pujada de preus en els vols, com ha dit Pons, afegint que "no recolzarem cap qüestió que suposi una passa enrere en la millora de la bonificació del 75%".

Segons l'estudi el nombre de viatges es va incrementar un 10% a les Balears entre el juliol de 2018 i el desembre del 2019. En el cas de les Canàries l'impacte de la mesura va fer pujar un 15% el nombre de trajectes aeris. L'augment de la demanda va fer que el preu mitjà dels bitllets augmentàs un 22% entre les Balears i la Península i un 9% en el cas de l'arxipèlag canari.

L'estudi també ha analitzat el comportament del preu dels carburants dels avions i aquest no justifica l'encariment dels bitllets. En tot cas, l'increment del descompte no ha suposat un estalvi per als residents però sí que ha augmentat la despesa perquè segons dades de 2016 el sistema de bonificació costava uns 309 milions a l'Estat, mentre que ara ha pujat fins als 765 milions.

El conseller ha comentat que la declaració d'una obligació de servei públic i els preus màxims com ja s'han aplicat en els vols interinsulars, "són el camí correcte" per evitar pujades de preus que incrementin "injustament" la despesa per a l'Estat i els preus per als residents.

Benifici per als residents en els vols entre illes

Pel que fa als vols entre illes, l'anàlisi de la comissió no ha detectat canvis significatius en les tarifes perquè el preu mitjà dels bitllets es va mantenir. L'increment dels viatges a la Península, en canvi, va augmentar, però el preu efectiu aplicant la bonificació es va reduir. D'aquesta manera la CNMC diu que l'augment del preu dels vols entre illes s'ha vist compensat amb la mesura perquè els residents han acabat pagat un 44% menys mentre que els que no són residents han optat per avançar la compra dels bitllets per trobar millors ofertes.

El Govern ha rebutjat algunes de les recomanacions que la comissió fa final del document com ara posar límits a la bonificació en els vols més cars perquè perjudicaria molts la compra d'un vol de darrera hora. En el comunicat, la Conselleria de Mobilitat ha dit que està en contra d'altres propostes de la CNMC com ara que el resident pagui primer tot el bitllet i més endavant cobri els doblers del descompte i que es facin exempcions fiscals per als residents deslligades dels desplaçaments, cosa que suposaria eliminar el descompte i que en la declaració de la renda es fessin excepcions.

stats