DESPESA TURÍSTICA
Economia02/03/2019

Baixa la dependència de les Illes dels mercats alemany i britànic

En 15 anys, aquests dos països han passat d’aportar un 72% dels ingressos turístics a només un 56%

Carles Tudurí
i Carles Tudurí

PalmaLes Illes varen registrar el 2018 un increment del 2,08% de la despesa turística, amb un total de 16.370 milions d’euros. La despesa per persona va ser de 986 euros, amb un increment del 0,5%, i la despesa per persona i dia es va situar en 146 euros, amb un augment del 6,78%. Els dos principals mercats, Alemanya i la Gran Bretanya, concentren el 56% de la despesa de visitants estrangers, un percentatge que suposa una important davallada respecte del 72% que aportaven aquests països el 2004, primer any de la sèrie estadística disponible. En aquell exercici, dels 8.405 milions en despesa de turistes estrangers, 3.196 varen correspondre a britànics i 2.877, a alemanys, que representen un 38% i 34%, respectivament.

En el cas dels ingressos turístics de visitants internacionals, l’increment del 2018 va ser d’un 1,55%, que sumà un total de 14.826 milions d’euros. La despesa mitjana per persona va ser de 1.070 euros, amb un increment d’un 1,08%, mentre que la despesa per persona i dia va registrar el fort creixement d’un 8,15% i se situà en 156 euros. Aquestes dades col·loquen la Comunitat només darrere Catalunya, amb 20.606 milions, i les Canàries, amb 17.117, pel que fa a la despesa de turistes internacionals. La despesa ha crescut percentualment amb més força en el mercat estatal, amb un 7,43%, tot i que el seu pes específic en el total dels ingressos és més baix, ja que suma un total de 1.544 milions.

Cargando
No hay anuncios

Britànics (3.681 milions) i alemanys (4.767 milions) sumen més de la meitat de la despesa, un 56%, però amb un comportament molt diferent, ja que el primer mercat creix un 3%, tot i l’amenaça del Brexit, i el segon baixa un 3,8%. La despesa per turista és més alta en el cas d’Alemanya, amb 1.020 euros, davant els 995 de la Gran Bretanya. La despesa per persona i dia creix amb força en els dos mercats i se situa en 148 euros, un 7,5% més, en el britànic, i en 144, un 9,7% més, en l’alemany. La despesa diària del turista espanyol és només del 90,9%, que suposa 563 euros per viatger.

Després d’aquests dos mercats hi ha els països nòrdics, que aporten 1.165 milions amb un descens d’un 2,2%, i els del Benelux, que suposen 1.087 milions, amb un augment d’un 13,1%. Italians, amb 714 milions, francesos, amb 706, i suïssos, amb 583, són la resta de mercats més importants inclosos en les estadístiques d’Egatur. La resta de països aporten 2.119 milions. Els clients amb més despesa per turista i dia són els de la resta del món, amb 212 euros; els del Benelux, amb 169 euros, i Suïssa, 153 euros. Els que més increment han registrat el 2018 han estat l’italià, amb un 11,45%, l’alemany (9,77%) i el francès (9,67%).

Cargando
No hay anuncios

Despesa per partides

Si consideram la despesa per partides, observam que del total ingressat 5.075 milions corresponen a la despesa inclosa en el paquet turístic i 11.294 milions són de fora d’aquest paquet. La primera partida ha crescut un 1,31%, mentre que la segona ha pujat un 2,42%.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa als ingressos de fora del paquet, 2.155 milions són despesa de transport en origen, 2.800 milions en allotjament, 2.702 en manutenció, 2.226 en activitats i 1.401 altres tipus de despeses. Segons aquestes dades, el client britànic destina més a paquets turístics, un 43% del total, davant el 57% de la resta de despeses, mentre que la proporció del mercat alemany és d’un 37% i un 63%, també en favor de la despesa no inclosa en un viatge combinat.