Les Balears exporten gairebé 800 productes industrials i agroalimentaris a 159 països
Impulsa Balears insta les empreses de les Illes a cultivar la seva imatge de marca per internacionalitzar-se i crear més valor
PalmaLes Balears exporten gairebé 800 productes industrials i agroalimentaris a 159 països. Així ho ha donat a conèixer la fundació Impulsa Balears aquest dijous. Segons el còmput anual de 2023, el principal mercat exterior ha continuat sent l'europeu (63,5%) –amb Països Baixos (12,4%), Alemanya (12,1%) i França (11%) com a socis principals– i Llatinoamèrica (6,4%) –destacant-ne República Dominicana (2,2%), Jamaica (2%) i Mèxic (1,2%).
En concret, el teixit balear ha posicionat en els mercats internacionals un total de 763 productes que es poden agrupar en un conjunt de 123 famílies distintes. Es tracta d'una cistella exportadora que, juntament amb la de l'any anterior, es manté com la més diversificada de la darrera dècada. En la composició, en destaquen els productes minerals (34,1%) i els productes de plàstic i cautxú (24,4%), si bé tots dos responen a les entrades i sortides de productes amb una vinculació a la realitat productiva balear, més aviat, circumstancial, expliquen des de la fundació.
Pel que respecta a la presència de les manufactureres tradicionals, destaquen les partides del calçat (3,6%), els preparats de bellesa (2,3%) i els perfums (1,9%), les fruites amb clovella (0,9%) –com l'ametlla–, les gomes i extractes vegetals (0,8%) –entre les quals es troba el garrofí– el vi i altres alcohols (0,8%), les manufactures de cuir (0,6%), els productes ceràmics (0,6%), la carn i els embotits (0,6%), el formatge i el brossat (0,4%), les patates (0,3%), etc. Amb tot, la composició de la cistella exportadora balear revela avantatges comparatius significatius respecte de la cistella exportadora espanyola, concretament, en 102 partides distintes.
Indústria nàutica
Impulsa assenyala que la majoria d'aquests avantatges comparatius revelats es consoliden en l'àmbit de la indústria nàutica, amb un perfil expansiu clar en els darrers anys, a través de l'exportació de iots i embarcacions recreatives, entre altres activats manufactureres tradicionals –com són el calçat de cuir (7,0%) i les perles (2,5%)– i de les vinculades a l'agroalimentació –com les patates (5,1%) i el formatge (2,0%). Així i tot, avui, a les Balears, la base d'empreses industrials exportadores continua sent reduïda, atès que, segons les darreres dades de l'Agència Tributària (exercici 2021), es limita al 13,2% de les unitats amb seu a les Illes. Es tracta del tercer percentatge més baix del panorama estatal.
En la presentació d'aquestes dades, el director tècnic de la fundació, Antoni Riera, ha dit que un "aliat imprescindible" en la internacionalització de les empreses a les Balears "és cultivar una estratègia i gestió de marca sòlida". Riera ha assegurat que "la imatge de marca és un important actiu intangible i un generador de valor afegit, fonamentalment, des de dues vies molt rellevants al nostre Arxipèlag: l'impuls de la productivitat i l'obertura a l'exterior". En aquest sentit, ha destacat que fer el salt a l'exterior representa una "gran oportunitat" per elevar la proposta de valor de les empreses de les Balears, en la manera que convida a "activar palanques d'eficiència i d'innovació" que en aquests moments "són clau, a més, per millorar el posicionament competitiu de les Illes".
i|exporta
Les dades d'Impulsa provenen d'i|exporta, una base de dades interactiva que aproxima la presència i posició exterior dels béns industrials i agroalimentaris de l'Arxipèlag i que acaba de ser actualitzada. Impulsa Balears és una plataforma de coneixement estratègic i interacció regional que treballa per facilitar la presa de decisions dels agents econòmics i socials en els seus respectius processos de reformulació estratègica.