Competència

Brussel·les acusa Google d'abusar de la posició dominant i li demana que es vengui una part del negoci

La Comissió Europea denuncia que l'empresa domina tota la cadena del mercat publicitari digital

La vicepresidenta de la Comissió Europea, Margrethe Vestager, en roda de premsa.
14/06/2023
2 min

EstrasburgNou cop de la Comissió Europea a la gran multinacional estatunidenca Google. Segons Brussel·les, la companyia fa temps que abusa de la seva posició dominant en el mercat de la publicitat i li indica l'única solució possible, segons el seu parer: la venda d'una part del negoci. "La posició dominant posa Google en una situació de conflictes d'interessos inherents. L'opinió preliminar de la Comissió Europea és que només es poden resoldre els seus problemes de competència amb una desinversió obligatòria", ha assenyalat la vicepresidenta de la Comissió, Margrethe Vestager.

En aquest sentit, l'executiu comunitari desconfia i veu "improbable" que un canvi de conducta de l'empresa californiana pugui posar fi a les infraccions que comet contra les normes comunitàries de competència. De fet, la Comissió critica que Google tingui una posició dominant en tots els sectors i segments de la cadena del mercat de la publicitat. Concretament, la multinacional compta amb dues eines de compra per a anunciants conegudes com a Google Ads i DV 360, una altra perquè els editors coordinin i gestionin els espais publicitaris i una plataforma que fa d'enllaç i connecta les altres dues parts, AdX.

Tres casos més d'abús de poder

Aquest últim sector del negoci és la clau i el que manté en una posició de domini l'empresa nord-americana al mercat publicitari, que segons Brussel·les és la seva "principal font d'ingressos". "A la Comissió Europea li preocupa que les conductes suposadament intencionades de Google tinguessin per objectiu donar a AdX un avantatge competitiu i puguin haver exclòs els rivals", apunta l'informe europeu.

Més enllà d'aquest cas, Brussel·les ha obert tres processos més contra la multinacional i l'acusa de tenir també una posició dominant a través del sistema Android, del servei de comparació de preus Google Shopping i de la seva plataforma Adsense for Search. En total, tots aquests requeriments de la Comissió Europea han acabat derivant en diferents multes que en total sumen uns 8.000 milions d'euros.

stats