Mobilitat

Brussel·les dona llum verda a 3.000 M€ del PERTE del cotxe elèctric espanyol

El govern espanyol podrà obrir ara els concursos perquè les empreses interessades accedeixin a les subvencions

Un vehicle elèctric / Arxiu Ana

Brussel·les / MadridA tocar de finals d'any, la Comissió Europea ha donat llum verda a un paquet d'ajuts de fins a 3.000 milions d'euros del projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica (PERTE) que Espanya ha dissenyat per impulsar la fabricació i ús del cotxe elèctric a Espanya i que s'emmarca dins el pla de recuperació i resiliència amb què l'Estat ha de rellançar i transformar l'economia espanyola després de la pandèmia del coronavirus. Feia setmanes que Madrid i Brussel·les negociaven, tenint en compte que l'executiu de Pedro Sánchez havia promès que els primers projectes podrien arrencar abans d'acabar l'any.

"Aquests 3.000 milions d'euros ajudaran a habilitar una cadena de valor innovadora i sostenible per al vehicle elèctric a Espanya, en línia amb els objectius del Green Deal europeu. Tindran un paper important en la transició verda i digital a Espanya", diu a través d'un comunicat la vicepresidenta de la Comissió encarregada de Competència, Margrethe Vestager.

Aquesta injecció pública és una petita part dels 24.000 milions d'euros que el govern espanyol preveu mobilitzar també amb el sector privat a través d'aquest projecte. En total, estan previstos 4.295 milions d'inversió pública, que hauran de rebre també el vistiplau de la Comissió Europea més endavant. Segons el comunicat de la Comissió Europea, aquesta és la quantitat "mínima necessària" per estimular que el sector privat inverteixi en recerca i desenvolupament sostenible a l'hora de produir vehicles elèctrics i generar una cadena de valor sostenible al sector.

Les autoritats han de garantir que hi hagi un repartiment just i apropiat dels diners entre grans, petites i mitjanes empreses, que hauran de demostrar que els diners que els pertoquen també són "el mínim necessari". Brussel·les insisteix que cal garantir que no es produeix cap "distorsió" en la competència a l'hora d'atribuir aquests projectes i, per això, Espanya durà a terme una avaluació posterior per valorar els efectes d'aquest esquema d'ajuts.

Cal recordar que aquesta mena d'iniciatives són possibles perquè amb l'esclat de la pandèmia Brussel·les va flexibilitzar les normes d'ajudes d'estat i ha donat barra lliure als governs per concedir ajuts públics. Tot i això, els funcionaris de la Comissió Europea es miren amb lupa cada injecció pública de cada govern europeu, per petita que sigui, per mirar d'evitar vulneracions de la lliure competència en el mercat europeu.

Inici dels concursos públics

Després del vistiplau de Brussel·les en l'ordre de les bases, el govern espanyol podrà obrir, per fi, els concursos públics perquè les empreses interessades del sector accedeixin a les subvencions. Fonts del ministeri d'Indústria confien "plenament" en obrir aquestes convocatòries abans que acabi l'any i poder resoldre-les, és a dir, adjudicar-les perquè les empreses rebin els diners, durant el primer trimestre del 2022. De fet, aquest és el compromís que va entomar l'executiu central a l'estiu. Tanmateix, el procés no ha estat exempt de crítiques per part del sector, que en més d'una ocasió s'ha queixat del retard.

De convocatòries n'hi haurà de diferents i afectaran tota la cadena de valor del cotxe elèctric. "Des de la creació de microxips fins a la fabricació dels vehicles complets o la instal·lació dels punts de recàrrega", apunten des del ministeri d'Indústria. Un dels projectes concrets que optarà a aquestes ajudes és la fàbrica de bateries elèctriques.

D'aquesta línia de 3.000 milions d'euros que ara ha aprovat Brussel·les, 1.500 milions es concediran en forma de subvencions directes i uns altres 1.500 a través de préstecs, segons va informar el secretari d'estat d'Infraestructures a principis d'octubre. Aquest va ser el primer PERTE que el govern espanyol va aprovar en consell de ministres a principis de juliol. L'executiu preveu a través d'aquest projecte la creació de 142.000 llocs de treball fins al 2023 i augmentar el pes de l'automoció entre un 1% i un 1,7% del PIB espanyol.

stats