Automoció

Primera mesura de la guerra comercial: Brussel·les imposarà aranzels a cotxes elèctrics xinesos

La Comissió Europea pretén compensar els "subsidis injustos" que reben algunes marques de la Xina que exporten a la UE

Europa intenta frenar 
la ‘invasió’ dels cotxes xinesos
12/06/2024
3 min

Brussel·lesPrimera mesura de la guerra comercial entre la Unió Europea i la Xina. Brussel·les ha anunciat aquest dimecres que imposarà aranzels a diferents marques de cotxes elèctrics xinesos per compensar "els subsidis injustos" que reben i que suposen un "perjudici econòmic" a les empreses que operen dins del territori comunitari. De moment, pretén imposar uns impostos d'importació de fins al 17,4% als vehicles fabricats per la companyia xinesa BYD; del 20% als de Geely, i un 38,1% als de SAIC, que té un 20% de Chery, la marca que juntament amb Ebro industrialitza l'antiga planta de Nissan a Barcelona.

A banda d'aquestes tres companyies, Brussel·les alerta que en general la cadena de subministrament de vehicles elèctrics de la Xina "suposa clarament una amenaça previsible i imminent a la indústria de la Unió Europea". Per això, la seva intenció és imposar una mitjana d'aranzels del 21% al global dels fabricants xinesos que han cooperat amb Brussel·les i un 31,8% als que no s'hi han mostrat predisposats.

Fa temps que la Comissió Europea alerta que la indústria xinesa exportava a la Unió Europea a uns preus molt competitius per les grans ajudes de l'estat xinès que rebia, i el 4 d'octubre passat va obrir formalment una investigació per avaluar-ho. Però no ha sigut fins a aquest dimecres que l'executiu comunitari ha fet públiques les seves conclusions i vol "posar-hi remei". "El nostre objectiu no és tancar el mercat de la UE als vehicles elèctrics xinesos, sinó garantir que la competència sigui justa", ha assenyalat el vicepresident de la Comissió Europea i titular de Comerç, Valdis Dombrovskis.

Mesures "provisionals" contra el "rival sistèmic"

Tot i això, la Comissió Europea destaca que són "mesures provisionals" i no definitives, i obre la porta a negociar amb les autoritats xineses per trobar-hi una "solució" i no aplicar finalment els aranzels. A més, la proposta de l'executiu comunitari ha de rebre el vistiplau dels estats membres, que estan dividits sobre quina ha de ser la relació comercial amb el gegant asiàtic.

Per exemple, el president francès, Emmanuel Macron, s'ha mostrat obertament a favor de limitar la importació de cotxes elèctrics xinesos i ha apostat per incrementar la protecció de la indústria francesa i europea. En canvi, el canceller alemany, Olaf Scholz, és més favorable a permetre grans inversions xineses a la Unió Europea i s'oposa a imposar aranzels en general a les fàbriques xineses. Berlín, que és un gran exportador de cotxes a la Xina, tem una rèplica de Pequín i que la seva indústria en surti malparada.

De totes maneres, la Unió Europea té qualificada la Xina com un "rival sistèmic" des del 2019 i, sobretot després de la guerra d'Ucraïna i la crisi energètica, el bloc comunitari té entre cella i cella la idea de reduir totes les dependències potencialment perilloses, com creu que és la relació comercial amb Pequín. Així doncs, l'objectiu dels Vint-i-set és ser més autònoms en els sectors estratègics que considera que ara pengen massa del règim xinès, com els materials crítics, els microxips, les turbines eòliques, les plaques solars o la indústria de bateries i vehicles elèctrics.

La Xina diu que és "proteccionisme"

Abans que Brussel·les prengués aquesta decisió, el portaveu d'Exteriors xinès, Lin Jian, ja va titllar dimarts una potencial imposició d'aranzels de "proteccionista" i va assegurar que "seria contrària als principis de l'economia i del mercat i a les normes del comerç internacional". Aquest dimecres ha confirmat les seves paraules i ha amenaçat la Unió Europea: "No ens quedarem de braços plegats", ha avisat l'autoritat xinesa.

Ara bé, la Unió Europea no és la primera gran potència internacional que imposaria aranzels als vehicles elèctrics de la Xina. Els Estats Units, que també volen liderar la transició de la indústria automobilística, han tirat endavant un gran pla d'ajudes milmilionàries per a les seves companyies i el mes passat el govern de Joe Biden va apujar els aranzels a cotxes xinesos del 25% al 100%. És a dir, la guerra comercial entre la Xina, els Estats Units i la Unió Europea fa temps que ha començat i aquest dimecres Brussel·les tot just ha fet el primer moviment.

stats