Transport

Brussel·les posa la contaminació d'autobusos i camions en el punt de mira

La Comissió Europea vol que els nous vehicles pesants emetin un 90% menys de CO₂ el 2040

Cues de trànsit a la M8 de Livingston, Escòcia, en una imatge d'arxiu
14/02/2023
2 min

Brussel·lesLa Comissió Europea vol obligar que tots els nous vehicles pesants, com camions, autobusos o tràilers, a partir del 2040 hagin d'emetre un 90% menys de diòxid de carboni (CO₂) respecte del que emetien el 2019. I, abans, ja hauran d'anar reduint els índexs d'emissions de manera progressiva: el 2030 ho hauran de fer en un 45% i el 2035 en un 65%. Segons ha explicat el vicepresident de la Comissió Europea, Frans Timmermans, no es vol imposar una reducció del 100% de l'emissió de CO₂ perquè hi ha situacions "excepcionals" en què Brussel·les creu que tècnicament encara "s'ha d'oferir la possibilitat" d'utilitzar motors dièsel. "Hi ha condicions que dificulten la conducció, per exemple les gelades o els grans pendents. També les baixes temperatures fan que les bateries elèctriques durin menys", ha justificat Timmermans.

Pel que fa concretament als autobusos de ciutat, Brussel·les sí que pretén que tots els que es venguin nous a partir del 2030 no emetin gens de CO₂. "És més fàcil organitzar-ne la recàrrega. Les distàncies que recorren són més curtes i tenen moltes pauses, per exemple a la nit", ha posat d'exemple Timmermans. D'altra banda, l'executiu comunitari tampoc no ha volgut acabar de manera absoluta amb tots els autobusos dièsel "per no debilitar encara més el transport públic a les zones rurals".

Aquesta iniciativa, que està inclosa en el paquet de mesures Fit for 55 contra el canvi climàtic i encara ha de passar pel Consell i el Parlament Europeu, vol ser un pas endavant important cap a l'objectiu de reduir un 55% les emissions de gasos d'efecte hivernacle de la Unió Europea el 2030. "Aquest tipus de vehicles són els responsables de més del 6% del total dels gasos d'efecte hivernacle i de més del 25% d'aquests gasos del que emet el transport per carretera", ha recordat Timmermans.

Prohibida la venda de cotxes de gasolina i dièsel a partir del 2035

El Parlament Europeu ha donat el vistiplau –340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions– a la prohibició de vendre vehicles de gasolina i dièsel a partir del 2035. També, com a pas previ, el 2030 les emissions de CO₂ dels turismes nous s'hauran de reduir en un 55% i de furgonetes en un 50%. D'altra banda, la Comissió Europea també presentarà el 2025 una nova metodologia per avaluar i controlar els nivells de contaminació dels vehicles durant tot el seu cicle de vida per garantir que es compleixen els objectius de reducció d'emissions de CO₂.

Tanmateix, la mesura no afectarà tots els fabricants per igual. Les marques que produeixin menys de 10.000 unitats a l'any, que solen ser automòbils de luxe, podran continuar gairebé durant un any més –fins a finals del 2035– fabricant cotxes de dièsel i gasolina. Pel que fa a les empreses que n'industrialitzen menys de mil, en queden exonerades de manera total i permanent.

stats