Finances personals
Economia19/11/2023

Cacau en pols: la guerra entre Cola-Cao, Nesquick i, ara també, Cacaolat

Els nutricionistes recomanen consumir amb moderació la xocolata soluble

BarcelonaRecentment l'empresa Cacaolat ha fet el salt més enllà dels batuts per entrar també al mercat de cacau soluble, un àmbit on fins ara havien dominat dues marques molt consolidades: Cola-Cao i Nesquik. L'arribada als supermercats del Cacaolat en pols amplia, doncs, les opcions dels consumidors de llet amb xocolata.

L'arribada de Cacaolat en pols no és nova, sinó que la companyia catalana recupera un producte que ja va comercialitzar als anys 80 i 90, però que va acabar abandonant. Des d'aleshores, Nesquik i Cola-Cao han sigut les dues marques més venudes tant a Catalunya com al conjunt de l'Estat, on hi ha comunitats autònomes on Cacaolat és una marca menys coneguda també al mercat de batuts.

Cargando
No hay anuncios

De moment, Cacaolat ha tret una única opció de cacau soluble, a diferència de les altres dues competidores directes, que tenen una àmplia gamma de variants sobre els productes. El Cacaolat es pot adquirir en un pot de 300 grams a uns 3,5 euros aproximadament, la qual cosa situa el preu per quilo als 11,63 euros. En canvi, Cola-Cao té paquets que van des dels 383 grams fins als 5 quilos i Nesquik, entre 390 grams i 5,5 quilos, segons les respectives pàgines web.

Cargando
No hay anuncios

De moment, doncs, el cost de Cacaolat és superior al de les altres dues marques. El Cola-Cao original té un cost que fluctua entre els 5 i els 14 euros per quilo en funció de l'envàs, tot i que es pot disparar per damunt dels 20 euros per quilo si es compra en sobres, una opció que costa més de trobar als supermercats i que, en canvi, és habitual en cafeteries. El Nesquik té preus similars, entre els 4,5 i els 14 euros per quilo depenent del tipus de paquet que es compri i del supermercat.

Tant Nesquik com Cola-Cao tenen opcions per a adults amb un percentatge de cacau superior. En aquest sentit, però, els amants de cacau pur o amb alta concentració tenen altres opcions: per exemple, la xocolatera Valor en ven tant amb un 70% com amb un 100% de cacau, tot i que a un preu més alt, que pot superar els 17 euros per quilo en el cas de l'opció amb cacau pur natural. Nesquik també té aquestes dues versions, però Cola-Cao té una opció 100% i una altra "negre intens", a banda d'una amb cafè afegit.

Cargando
No hay anuncios

Cola-Cao i Nesquik també tenen opcions amb zero sucres afegits i, en el cas de la primera marca, també amb fibra i una versió amb fruita i cereals, així com l'opció "turbo" que es dissol més de pressa. Nesquik també té opcions amb herbes afegides com ara til·la, camamilla i melissa per consumir a la nit i una altra versió amb més gust de xocolata.

Cacaolat i Cola-Cao són marques catalanes. La primera és una filial de la cervesera Damm, mentre que la segona és una marca de l'empresa barcelonina Idilia Foods, que també fabrica Nocilla, Paladin i Okey. Pel que fa a Nesquik, és una marca del gegant suís Nestlé, que a Espanya té la seu a Esplugues de Llobregat.

Cargando
No hay anuncios

Consum esporàdic

Tant Nesquik i Cola-Cao com Cacaolat dirigeixen les campanyes de màrqueting a fomentar-ne el consum entre infants, cosa que no acaba de fer el pes als nutricionistes. "Es tracta de productes processats o ultraprocessats, no són els més saludables", diu Inés Navarro, coordinadora del Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya, sobre els cacaus solubles. És per això que els nutricionistes consideren que el seu consum "no és el més recomanat",

Cargando
No hay anuncios

La principal reserva dels nutricionistes sobre aquests productes és l'elevada quantitat de sucres o, si no n'hi ha –per exemple en les opcions amb zero sucres–, edulcorants, que s'afegeixen a un producte que ja conté sucres de manera natural. A més, també porten emulsionants, aromes i contenen una proporció destacable de sal, ingredients que "no tenen res a veure amb les vitamines o la fibra", comenta Navarro.

Navarro considera que "s'ha de moderar" el consum d'aquests productes, sobretot entre els nens, que són una part de la població molt "vulnerable". "No estem prohibint res, si es consumeix puntualment no passa res", aclareix la nutricionista, però adverteix que la xocolata en pols no ha de servir per fer que els nens beguin més llet.