Canvis als controls dels aeroports: ja no caldrà treure els líquids i portàtils de la maleta
Aena implementarà a partir del 2024 uns nous escàners amb raigs X que permeten inspeccionar els equipatges sense obrir-los
BarcelonaL'obligació de treure els líquids i els ordinadors portàtils de la maleta als controls de seguretat dels aeroports té els dies comptats. Segons ha avançat El País i han confirmat a l'ARA fonts d'Aena, la previsió és que la norma s'aixequi als aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat entre finals del 2023 i començaments del 2024 i que posteriorment s'estengui a la resta d'aeroports de la xarxa Aena. Això serà possible gràcies a una "important inversió" en tecnologia EDSCB (explosive detection system for cabin baggage), que dotarà els aeroports de nous escàners amb raigs X per generar una imatge 3D de l'interior dels equipatges, que es podran inspeccionar sense necessitat d'obrir-los.
"Ja no s'hauran de posar els dispositius electrònics ni els líquids en safates per passar el control", afirmen les fonts del gestor aeroportuari, que precisen que la implantació del nou sistema serà "progressiva" i que, per tant, no arribarà a totes les terminals ni filtres de seguretat a la vegada. Amb els nous equips també seria possible posar punt final a la restricció màxima de transportar 100 mil·lilitres de líquid a la maleta –una altra de les mesures que es mantenen vigents des de principis dels 2000 davant l'alerta per atemptats terroristes–, tot i que aquesta norma és d'abast comunitari i, per tant, de moment es continuarà aplicant.
Línies automatitzades i inspecció remota
Les noves condicions als controls, que implicaran l'adquisició de 261 equips tant per als filtres de seguretat com per a la inspecció de l'equipatge en bodega, s'emmarquen en la inversió de 1.170 milions d'euros en matèria de seguretat que Aena preveu haver fet entre el 2018 i el 2028. Entre les novetats en aquest sentit, segons les mateixes fonts, també hi haurà la implementació de "línies automatitzades" per a la gestió de les maletes de mà i un "sistema d'inspecció remota" per agilitzar els fluxos als controls dels aeroports. Això permetrà, d'una banda, separar les maletes sospitoses de les que no ho són, i la gestió i el retorn de les safates de manera automàtica sense que el passatger hagi de preocupar-se'n. De l'altra, que la inspecció dels equipatges es pugui fer des d'una sala remota, "sense necessitat que el vigilant estigui físicament al filtre de seguretat" i que, per tant, pugui treballar amb "més concentració".