Finances personals
Economia06/05/2022

Carregar un cotxe elèctric a casa, el combustible més eficient

La gasolina, el gasoil i el GLP són els carburants més cars per cada 100 quilòmetres

BarcelonaCarregar un cotxe elèctric a casa és la manera més eficient de recórrer 100 quilòmetres, mentre que la gasolina és el combustible més ineficient. Això es desprèn de les dades facilitades pel ministeri per a la Transició Ecològica, que ha publicat una web per calcular quant consumeixen els vehicles que circulen a Espanya.

El govern espanyol ha creat la web en compliment d'una directiva europea del 2014 que obliga els estats de la Unió a implantar una estructura que faciliti als ciutadans l'ús de combustibles alternatius, com ara l'electricitat, però també altres productes com el gas natural comprimit o el gas liquat del petroli. Aquests dos últims són poc freqüents a Espanya –on hi ha poques estacions de servei que en venguin–, però no en altres països com el Brasil, l'Argentina o, més a prop, a Itàlia, on el 2017 hi havia més d'un milió de vehicles de gas natural.

Cargando
No hay anuncios
Cost del combustible per 100 km
Cost mitjà en euros per a una mostra representativa de vehicles i segons els preus mitjans a Espanya. Dades per al 30 de març del 2022 segons la font d’energia.

Naturalment, les dades publicades per l'executiu espanyol no són exactes per a tots els vehicles. Es tracta, en canvi, d'una mitjana elaborada segons una mostra representativa dels cotxes que circulen a Espanya, així com de les mitjanes de preus dels carburants. Per tant, segons el model que tinguem i on o com repostem el combustible, els preus poden variar de manera substancial.

Cargando
No hay anuncios

Malgrat això, les diferències en el cost de fer 100 quilòmetres sí que són prou significatives per extreure'n conclusions. Per exemple, és evident que, encara que la llum s'hagi encarit en l'últim mes, el mateix viatge de 100 quilòmetres serà molt més barat si es fa amb un cotxe elèctric que amb un de gasolina sense plom 95, el carburant més car i, alhora, un dels més freqüents juntament amb el dièsel.

Així doncs, amb les dades disponibles –actualitzades el 30 de març– el consum d'energia per moure's 100 quilòmetres en cotxe elèctric era de 2,53 euros si es feia la recàrrega a casa, però s'incrementa fins als 6,16 euros, més del doble, en cas de recarregar-lo en un punt ràpid.

Cargando
No hay anuncios

És a dir, per a la butxaca, és gairebé el mateix tenir un cotxe elèctric i recarregar-lo al carrer o en una electrolinera que tenir un vehicle dièsel, ja que el cost dels 100 quilòmetres és només 49 cèntims superior, de 6,65 euros. En aquest sentit, també destaca el gas liquat del petroli (GLP), amb un cost similar de 6,96 euros.

Cargando
No hay anuncios

Només la gasolina 95 supera aquests costos i ho fa amb escreix, ja que els 100 quilòmetres costen de mitjana 9,18 euros. En canvi, entre les opcions barates hi ha el gas natural liquat, o GNL, que permet consumir només 3,73 euros.

Tot el combustible s'encareix

De fet, l'electricitat i el gas natural són els dos combustibles més barats, tot i que els últims mesos s'han encarit de manera molt significativa. Aquest augment, però, queda compensat també per les pujades del petroli, que afecta les altres tres alternatives. De fet, el cost de recarregar un automòbil elèctric era encara més baix fa un any, quan l'electricitat estava a mínims històrics durant la pandèmia.

Cargando
No hay anuncios

No obstant, la invasió d'Ucraïna ha fet que es dispari el preu de tota l'energia, ja que Rússia és un dels principals productors mundials tant de petroli com de gas, per la qual cosa els propietaris de cotxes que gastin derivats d'aquestes dues matèries primeres veuran com se'ls encareix el rebut cada vegada que omplin el dipòsit. El petroli i el gas natural també s'utilitzen per generar electricitat, per la qual cosa el seu encariment fa pujar el rebut de la llum, però la millor eficiència dels vehicles elèctrics encara permet mantenir el cost dels 100 quilòmetres més baix.

En aquest sentit, cal entendre que les diferències entre combustibles no es deuen únicament al preu de l'electricitat o el carburant, sinó també a l'eficiència dels vehicles. Per exemple, un motor de combustió típic necessita una quantitat de combustible més elevada per moure el cotxe que no pas un motor elèctric, fet que també amplifica l'eficiència dels vehicles elèctrics.

A més, cada model és diferent. És per això que la web del ministeri inclou un cercador per conèixer quant gasten tots els models i submodels dels vehicles que circulen a Espanya.