Infraestructures

Clam empresarial pel Corredor Mediterrani: "Ni el 2035 estarà acabat!"

Més de 1.500 empresaris es reuneixen per demanar celeritat en les obres d'aquesta infraestructura estratègica

El president d'AVE, Vicente Boluda (c) conversa amb el president de Mercadona, Juan Roig (3e)
17/11/2022
4 min

BarcelonaMés de 1.500 empresaris i agents socials s'han reunit aquest dijous a Barcelona per una reivindicació ja històrica: el Corredor Mediterrani. Una infraestructura estratègica per a Catalunya, Espanya i tot Europa, però que no acaba de fer-se realitat. De fet, així ho ha criticat en l'acte el mateix president de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), Vicente Boluda, que ha afirmat que és "impossible" que el Corredor Mediterrani a Espanya estigui acabat el 2026, "ni l'any 2035", l'última data que planteja el govern espanyol per a la finalització d'aquesta infraestructura. 

"Des d'Algesires fins a la frontera, ni l'any 2035 estarà acabat", ha remarcat Boluda. "Potser des de Múrcia fins a la frontera francesa estarà pràcticament acabat el 2026 o el 2027, però des d'Algesires, de cap manera", ha insistit. L'empresari ha apuntat que el tram entre Castelló i Barcelona està bastant avançat, potser al 80%, igual que la part entre València i Castelló. "De Múrcia a València, una mica menys, i d'Algesires a Múrcia no crec que arribi al 20%", ha prosseguit. És per aquest motiu que els empresaris reclamen a la ministra espanyola de Transports, Raquel Sánchez, "més celeritat en les obres" de la infraestructura.

En la mateixa línia s'ha pronunciat el president de Mercadona, Juan Roig, que considera que és una "ofensa" no tenir una connexió que uneixi totes les ciutats que integren el Corredor. A més, el fundador de la cadena de supermercats valenciana ha posat en relleu la seva experiència: "Hem tardat tres hores per venir de València a Barcelona. Per anar de València a Madrid només és una hora, i de València a Alacant és infinit", ha criticat.

Crítica al centralisme

Aquesta ja és la sisena edició de la trobada, que sota el lema #QuieroCorredor, cada vegada aconsegueix més assistents. Després de sis anys, però, la ironia és en tots els discursos: "Gràcies a tots per ser aquí. Sé que per a molts és tot un esdeveniment aconseguir arribar, tal com van els trens", ha reblat Boluda només començar. Els mateixos vídeos de presentació mantenien aquest to burleta: "Durant l'acte veurem el Corredor acabat... però serà al metavers, quin remei", deia la veu de la presentadora.

Els retards en les obres i el centralisme de Madrid són les crítiques més recurrents, que els assistents resumeixen en "manca de voluntat política". Boluda també hi ha insistit i ha assegurat que el Corredor "beneficia tot Espanya, no només els territoris per on passa; com a país no podem permetre’ns ni un retard més". "Quan vam començar amb aquesta reivindicació ens preguntàvem com podia ser que tot neixi o passi pel centre d’Espanya", ha lamentat. De fet, tots els parlaments traspuaven cert esgotament, però sense perdre l'optimisme: "En les últimes tres setmanes hi ha hagut molts avenços, no sé si per la proximitat d’aquest acte. Potser a aquest pas la solució serà fer-ne un cada setmana", ha fet broma Boluda.

Imperatiu econòmic i ambiental

A l'esdeveniment no hi han faltat les declaracions de tres dels quatre presidents autonòmics per on passa la infraestructura. Només ha destacat l'absència del president d'Andalusia, Juanma Moreno Bonilla, que és a la cimera del clima COP27, a Egipte. El president de la Generalitat, Pere Aragonès -que ha assistit a l'acte malgrat que els seus antecessors al càrrec no ho van fer a les edicions anteriors-, ha reivindicat que "fins ara el Corredor era un imperatiu econòmic, però ara és també un imperatiu ambiental".

Per la seva banda, el president de Múrcia, Fernando López Miras, ha exigit que "es passi de les paraules als fets": "El govern de Pedro Sánchez ens ha de tractar a tots els espanyols per igual, i Múrcia és una illa". Al seu torn, el president valencià, Ximo Puig, ha criticat la "inèrcia de l’Espanya radial" i ha assegurat que "escanyar el creixement del Corredor és escanyar el creixement d’Espanya".

Per la seva banda, la ministra de Transports i Mobilitat, Raquel Sánchez, ha defensat davant de tot l'empresariat que "s'està fent molta feina i l'avenç en el Corredor des del 2018 és indiscutible", i ha assegurat que "hi ha una gran voluntat política d'aquest govern per complir els compromisos" de la infraestructura. De fet, la ministra ja va defensar ahir a la fira Tomorrow Mobility que el govern espanyol té previst posar en marxa prop de 100 quilòmetres del Corredor Mediterrani fins al març del 2023 i que, des del 2018, han fet el mateix amb 233 quilòmetres.

De fet, la ministra ha assegurat que la infraestructura mobilitza diàriament 2,7 milions d'euros al dia en licitacions i que se n'executen 1,2 milions diaris. “Tenim obres a 700 quilòmetres al llarg de totes les comunitats autònomes per les quals passa el Corredor. Quan finalitzin, duplicarà la seva longitud, arribant als 1.300 km. Això és fruit de la feina d'aquests quatre anys, en què hem licitat 4.400 milions d'euros en 300 actuacions, cosa que es tradueix en més d'una licitació a la setmana i la mobilització de gairebé 3 milions dʻeuros al dia. Així mateix, hem executat obres per 1.944 milions d'euros, és a dir, 1,2 milions diaris”, ha contestat la Raquel Sánchez. Actualment, estan en servei 589 km del Corredor, segons dades del ministeri.

Entre els assistents i els ponents, s'hi han vist cares conegudes del món empresarial com l'advocat i empresari Miquel Roca; el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre; el president del Cercle d'Economia, Jaume Guardiola; el president del Port de Barcelona, Damià Calvet; el comte de Godó i president del Grup Godó, Javier Godó; el president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, i el president del Banc Sabadell, Josep Oliu, entre molts altres.

stats