Supermercats

Les claus dels guanys rècord de Mercadona

L'empresa ha invertit 11.000 M€ per reduir les despeses, ser més eficients i fer els seus supermercats més rendibles

Treballadora del supermercat de Mercadona ubicat a l'avinguda Nova Augusta de Cambrils.
16/03/2024
3 min

ValènciaDimarts coneixíem que Mercadona va tancar el 2023 amb uns beneficis rècord de 1.009 milions d'euros i convertia l'exercici en "el millor any" de la companyia. Es tracta d'unes xifres extraordinàries, ja que suposen incrementar els guanys un 40% –passant de 718 milions del 2022 a 1.019– i la facturació un 15% –de 31.000 milions a 35.527–. Aquestes dades revelen que els beneficis de la cadena es van elevar gairebé tres vegades més que les seves vendes, una diferència que planteja una pregunta evident: com ho ha aconseguit?

Des de Mercadona responen que la clau ha estat la "brutal" inversió iniciada el 2016 i que ha suposat una despesa d'11.000 milions. També detallen que el seu objectiu ha estat triple: reduir les despeses, optimitzar el seu funcionament i convertir els seus supermercats en uns espais més accessibles, atractius i còmodes per als consumidors, alhora que mantenen la política de preus baixos.

Pel que fa a l'estalvi, la cadena ha aconseguit que les seves botigues gastin un 40% menys d’energia. També ha reduït en dos dies el temps que la mercaderia roman en els seus magatzems, una rebaixa que el 2023 li va permetre estalviar 240 milions d'euros. Altres millores s'han originat per l'ús d'eines informàtiques que avaluen l'eficiència del negoci. Destaquen la batejada com ADT (aportació directa botigues), que mesura la rendibilitat de les tendes, i el DPP (direct product profit), que determina la rendibilitat de cada producte. En el segon cas, es tracta d'una eina que ha desenvolupat la companyia amb una inversió de 5 milions i que ja li ha permès estalviar-ne 200. En l'àmbit de la disminució de la despesa, també podríem incloure la reducció del malbaratament alimentari, un millor aprofitament dels materials i uns costos de transport més baixos, atès que el 85% del seu producte prové d'Espanya.

Una altra aportació decisiva per a l'empresa va ser la gestió dels recursos propis, ja que va aconseguir sumar 100 milions d'euros de guanys gràcies a una millor retribució dels excedents de tresoreria.

Més enllà d'estalviar costos i obtenir un millor rendiment dels seus recursos, Mercadona és una cadena de supermercats i el seu objectiu és vendre més productes. Un propòsit que va assolir després d'incrementar en 200, fins als 2.400, els tiquets de mitjana cobrats per botiga i dia. En aquest èxit van jugar un paper clau els seus nous establiments. Les noves botigues són més grans i estan més ben comunicades per accedir-hi amb cotxe. "Dupliquen la rendibilitat enfront d'una botiga convencional", expliquen. És per això que la cadena no ha dubtat a invertir en renovar o canviar de lloc molts dels supermercats. Avui dia el 81% dels seus establiments –1.364 de 1.681– ja s'adapten als nous estàndards de la companyia, 77 més que el 2022.

Rendibilitat online

Per a l'atracció dels clients, l'empresa valenciana manté l'aposta pels preus baixos i presumeix de la reducció del cost de 1.000 productes entre l'abril de 2023 i el febrer passat. Destaquen que el 2023 el seu marge comercial brut es va reduir del 25,4% al 24,5%. També va aportar el seu granet de sorra la millora de dues de les apostes de la cadena, la seva expansió a Portugal, que ha deixat de ser deficitària, i la venda per internet. Tot i que tan sols va suposar el 2% de la facturació, 650 milions, la compra a través de la xarxa va deixar de generar pèrdues per primera vegada després de créixer un 19%.

La baula de la cadena sobre la qual l'empresa ofereix menys informació és la negociació de preus amb els seus proveïdors, especialment amb alguns que, com els pagesos, retreuen a la distribució alimentària la distància entre la retribució que percep el productor i el que paga el consumidor. Davant aquestes queixes, el president de Mercadona, Juan Roig, va assenyalar que ell vol que el negoci del productor "sigui rendible", però que aquest és un problema que excedeix les seves capacitats i responsabilitats.

De fet, des del sector han destacat la diferència del benefici de Mercadona –1.009 milions– i Inditex –5.381 milions–, malgrat que les dues companyies van facturar l'any passat gairebé el mateix, 35.527 milions la valenciana i 35.947 l'empresa tèxtil. Això suposa que la rendibilitat de Mercadona no supera el 2,84%, mentre que la d'Inditex és més de cinc vegades més gran, el 15%.

I què farà Mercadona per ser més competitiva en el futur? Des de la companyia responen que invertir més. 5.000 milions els cinc anys vinents, 1.100 dels quals el 2024, que sorgiran en part dels beneficis del 2023, ja que la companyia ha decidit destinar el 80% dels guanys a invertir i el 20% a dividends.

stats