Seguiment absolut de la primera jornada de vaga d'estibadors a tots els ports de l'Estat

Les protestes s'alternaran fins al 23 de juny. Foment ha dictat serveis mínims i, de moment, es garanteixen amb total normalitat

Una imatge del port de Barcelona.
Júlia Manresa
05/06/2017
3 min

MadridDesprés que es tornessin a trencar les converses entre treballadors i patronal, els estibadors dels ports de tot Espanya comencen aquest dilluns les protestes en forma d'aturades durant les hores imparells, que també continuaran dimecres i divendres d'aquesta setmana i s'allargaran fins al 23 de juny. Els treballadors intenten així pressionar un canvi d'actitud de la patronal (Anesco) que, segons denuncien, no els garanteix la subrogació total dels llocs de treball com sí que havia arribat a afirmar quan el 22 de maig es va arribar a un preacord.

Així doncs, el principal sindicat d'aquest col·lectiu, la Coordinadora de Treballadors del Mar, ha convocat aturades a tots els ports aquesta setmana. Tot i que afirmen que encara hi ha espai per a la negociació, la patronal ja va demanar la setmana passada al ministeri de Foment que intervingui en el conflicte davant la incapactitat de negociar.

Per la seva banda, Foment ha dictat serveis mínims del 100% per al transport de mercaderies peribles i d'un mínim del 50% d'activitat per a la resta de mercaderies. Divendres passat, el ministre ja va afirmar que estaria pendent que es complissin aquests mínims.

Seguiment absolut de la va però normalitat als ports

Segons informa l'agència Efe, en la majoria dels ports la vaga està tenint un seguiment total però sense incidents i amb l'excepció de Santander, on s'ha paralitzat totalment l'activitat del port. El mateix ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha afirmat que el seguiment ha estat del 100%.

D'altra banda, Europa Press recull que el sector dels camioners estima que les aturades poden arribar a generar unes pèrdues de fins a 2,4 milions d'euros diaris al sector del transport de càrrega per carretara. És una estimació de la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies, la principal patronal del sector, que creu que entre 5.000 i 6.000 camions es veuran afectats per les aturades dels estibadors.

D'altra banda, la patronal de l'automòbil Anfac ha demanat en declaracions a Efe que es garanteixi el compliment dels serveis mínims i ha recordat que el 2016, el 84% de la producció de vehicles a Espanya (uns 2,8 milions) es van exportar a través dels ports i que, per tant, les vagues poden tenir especial incidència al sector.

La negociació col·lectiva, clau per a la pau als ports

Cal recordar que el govern de Mariano Rajoy va aconseguir convalidar al Congrés el decret de liberalització de l'estiba a instàncies de Brussel·les (que ha sancionat l'Estat per la manca de lliure competència del sector). Així, després de mesos de negociacions i d'un primer fracàs de l'executiu espanyol, que va veure com el Congrés li tombava la mesura, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va aconseguir tirar endavant la iniciativa. En part, gràcies al PDECat, que va introduir 5 modificacions al decret a canvi de la seva abstenció i, per tant, la convalidació efectiva del document.

Tot i això, el resultat final no convencia ningú i la prova és que els estibadors han tornat a fer servir la seva força per tornar a convocar aturades al sector després de no trobar-se amb l'actitud esperada per part de la patronal. De fet, la negociació col·lectiva és una de les claus per solucionar el problema i tornar a aconseguir la pau definitiva als ports. Alguns partits de l'oposició i els mateixos treballadors ja denunciaven que el decret aprovat pel govern espanyol deixava per a la negociació col·lectiva la resolució del conflicte (tot i que amb millors garanties), però no solucionava el problema bàsic: la garantia del 100% dels llocs de treball, com a mínim els primers 3 anys.

L'Estat va prometre prejubilacions i una liberalització esglaonada, però les condicions finals s'han de debatre amb detall en les converses que estan mantenint patronal i estibadors.

stats