Comencen unes rebaixes desiguals per al petit i el gran comerç

El petit comerç sofreix i es resisteix a unes rebaixes que no el beneficien

Segons la PIMEM, calculen que el comerç ha disminuït un 40% en comparació a 2020
2 min

PalmaEl polèmic avançament de les rebaixes ha creat opinions i reaccions diverses dins el sector. Quan es va anunciar a principi del mes de juny, Afedeco, la Federació Patronal d'Empresaris de Comerç de les Illes Balears, ja va ser molt crítica amb la decisió i amb el que podia suposar. La realitat, segons han explicat els comerciants en aquesta primera jornada de rebaixes, no s'ha fet enfora del que s'esperava. Els petits i mitjans comerços no estan gaire contents amb l'avançament, però per altra banda les grans corporacions tenen una altra visió al respecte.

El petit comerç ha començat la temporada de rebaixes amb dues visions. Per una banda, hi ha hagut qui ha decidit plantar-se i no posar-les. Segons expliquen diferents comerços, prefereixen començar dia primer i dedicar aquesta setmana a avisar a la seva clientela més propera i donar-los un tracte més proper. A més, destaquen que avançar les rebaixes no és un sinònim de començar a vendre més. L'any passat, tot i estar en un context més difícil de la pandèmia, asseguren que començar les rebaixes abans va ser un fracàs i va ser el pitjor dels anys. Per altra banda, s'hi troba una segona visió; els petits comerços que sí que han començat les rebaixes però amb una rebuda catalogada de fluixa. Creuen que aquest avançament és totalment perjudicial i que, en el context en el qual ens trobem, hi ha un excés de finestres de rebaixes que fan que el client es confongui i no sàpiga quan hi ha o no rebaixes.

Les grans superfícies celebren l'arribada amb escreix. Segons han explicat, d'ençà que va començar la setmana han notat un increment notable en l'afluència a les seves botigues. La gent s'ha anat animant, segons han destacat, fins a arribar avui, quan només feia una hora que estava obert i l'establiment estava ple. A més, han valorat que, de moment, han començat molt millor que l'any passat tant en volum de vendes com quantitat de gent dins les botigues.

La influència del turisme

El tema turístic té molta rellevància en el comerç petit i la seva insatisfacció amb l'avançament de les rebaixes. Segons han explicat, quan comencen a arribar el flux de turistes a les Illes comencen les rebaixes. Tal com va explicar el president d'Afedeco, Toni Gayá, quan es va anunciar que s'avançaven les rebaixes, "els turistes farien la mateixa despesa si hi hagués rebaixes o no", cosa que fa contraproduent la decisió per al petit comerç. Per altra banda, la patronal PIMEM ha llançat unes dades preocupants en relació amb el nivell de vendes dels petits establiments comercials i han dit que el client estatal ha caigut un 20% i l'estranger un 50%, i per això el còmput total s'estableix al 40%. El membre de l'executiva de PIMEM, Miquel Àngel Mateu, ha valorat l'inici de la finestra de rebaixes dient que "comença amb molta d'incertesa i amb l'amenaça de la pèrdua de marges per haver d'aplicar rebaixes a productes de nova col·lecció sense que hagin tingut temps a vendre's".

stats