Competència creu que Red Eléctrica guanya massa per transportar l'electricitat

El regulador del mercat proposa una retallada de la retribució a la transportista elèctrica

Red Eléctrica, l’empresa de transport de l’electricitat a l’Estat, ja ha patit un càstig a la borsa perquè probablement serà l’empresa més afectada per les taxes municipals per l’ús del domini públic.
Xavier Grau
08/05/2018
2 min

BarcelonaLa Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) considera que la companyia participada per l'Estat Red Eléctrica rep massa diners per transportar l'electricitat i proposa una retallada de la retribució per l'activitat regulada a aquesta companyia.

Competència ha fet un informe en què considera massa elevada la rendibilitat de Red Eléctrica i proposa "revisar la taxa de retribució financera de l'activitat de transport d'energia elèctrica de cara al següent període regulatori, que començarà l'1 de gener del 2020". Una rebaixa de la retribució que redundaria en favor dels consumidors, perquè rebaixaria el cost de la part regulada del rebut de la llum.

La CNMC ha analitzat els comptes de Red Eléctrica del 2013 al 2016, un període especialment significatiu perquè s'han produït molts canvis en el mercat elèctric amb la reforma que va posar en marxa el 2013 el govern de Mariano Rajoy, quan era ministre d'Indústria i Energia José Manuel Soria.

Competència conclou que Red Eléctrica, amb una xifra de negoci de més de 1.800 milions, obté un 98% dels ingressos de l'activitat regulada, amb una rendibilitat econòmica durant el període analitzat de més del 9%, malgrat que el que està previst és una retribució financera del 6,5%. A més, recorda que les despeses financeres del transportista elèctric han baixat un 21% i s'han reduït els costos.

Per a la CNMC, el marc de retribució que estableix la llei i desenvolupa el reial decret 1047/2013 "és especialment favorable per al transport d'electricitat". Red Eléctrica, recorda Competència, ha obtingut guanys durant el període analitzat de 463 milions el 2013, 613 milions el 2014, 548 milions el 2015 i 586 milions el 2016. En l'últim any analitzat el benefici net va augmentar un 6,9% i suposava un 32,5% de la xifra de negoci, pràcticament una tercera part.

El supervisor del mercat també expressa la preocupació per "l'elevat grau de palanquejament del transportista", és a dir, d'endeutament, que no és "adequat per a les activitats regulades".

stats