El monopoli del taxi costa 324 milions a l'any als espanyols

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) considera que les restriccions en la distribució de les llicències de taxi i VTC afecten directament el preu i la qualitat del servei

Molt soroll i pocs taxis contra  la liberalització i les noves ‘apps’
Júlia Manresa
09/06/2016
3 min

BarcelonaL'autoritat espanyola de la Competència continua la seva croada contra el monopoli del taxi. Aquesta vegada, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) no només alerta dels riscos que suposa aquesta situació per al sector del transport urbà de passatgers a Espanya sinó que hi posa xifres. Així doncs, segons l'informe presentat aquest dijous per aquest organisme supervisor, la falta de competència al sector del transport de passatgers amb turisme suposa una pèrdua de 234 milions d'euros anuals, com a mínim, per als espanyols.

Segons la CNMC, "les restriccions al mercat redueixen el benestar general i no tenen justificació en els principis de regulació econòmica eficient. Per aquest motiu, cal que siguin eliminades del marc normatiu". No és la primera vegada que Competència allarga la mà a plataformes com Uber, Lyft o Cabify, que troben limitada la seva capacitat de creixement a Espanya precisament per la regulació del sector. Des de l'any passat aquest organisme ha emès diversos informes en favor de la liberalització del sector del taxi i de les llicències de vehicle amb conductor (VTC).

Aquesta vegada, però, Competència calcula que la falta de competència al sector suposa un cost de 324 milions d'euros per als espanyols. Aquest informe s'emmarca en el conflicte que aquest organisme manté amb els reguladors des que va presentar un recurs a l'abril contra la normativa de transport del ministeri de Foment després que el govern espanyol no s'immutés davant el requeriment que Competència havia presentat anteriorment amb aquest mateix objectiu: liberalitzar el sector del taxi. A més, el posicionament de la CNMC sobre tot el que gira al voltant de l'economia col·laborativa és ben conegut. L'organisme va emetre també aquest any un informe en què demanava que els reguladors aplanessin el camí a plataformes com Uber, però també com Airbnb, en la mateixa línia que es va pronunciar la Comissió Europea la setmana passada.

El supervisor considera que la falta de competència afecta negativament aspectes com la disponibilitat de vehicles per habitant, el temps d'espera, la dualitat del servei i la dificultat d'aparició d'innovacions, a banda del preu o els efectes sobre la capacitat d'elecció dels consumidors. De fet, la CNMC considera que l'eliminació dels límits quantitatius i l'entrada de nous operadors a través d'aplicacions con Uber o Lyft comporta "efectes positius per als consumidors de serveis de transport urbà en vehicles de turisme".

Segons la CNMC, "la dualitat regulatòria entre taxis i VTC s'explica en gran mesura per la intenció del legislador de blindar i mantenir un règim de monopoli en el sector del taxi".

El càlcul

Per obtenir la xifra dels 324 milions d'euros, Competència es fixa en l'estudi que la seva subdirecció econòmica va fer a les ciutats de Màlaga i Còrdova l'any passat, en què considerava que cada ciutat perdia 4,3 i 2,4 milions d'euros anuals, respectivament, per culpa d'aquestes restriccions. La CNMC parteix del valor de la llicència del taxi en el mercat secundari, obtingut a través de les declaracions d'IRPF que inclouen aquestes transaccions entre 2013 i 2014. Segons aquestes dades, el valor mitjà per obtenir aquests permisos l'any 2013, quan hi havia 70.808 llicències a Espanya, havia superat els 200.000 euros en algunes ciutats espanyoles.

Competència considera que el valor d'aquestes llicències està per sobre del preu real que s'establiria en un mercat competitiu i, per això, hi aplica un tipus d'interès equivalent a un bo del Tresor a 10 anys durant el període 2000-2013 per tal d'estimar la sobrevaloració d'aquestes llicències. Multiplicant aquest valor pel nombre de permisos, la CNMC obté un total de 304 milions d'euros, als quals després suma 19,9 milions que obté a través de calcular el pes que aquestes rendes extraordinàries tenen sobre la facturació total del sector del taxi, que el 2013 va ser de 2,3 milions d'euros.

stats