Els competidors prenen quota de mercat a Balears
Tunísia, Turquia i Egipte recuperen més de 10 milions de turistes, molts dels quals foren captats per les Illes
PalmaLa recuperació d’algunes de les principals destinacions turístiques de les Balears, principalment Turquia, Tunísia i Egipte, ha provocat que les ocupacions hoteleres d’aquest estiu siguin una mica més baixes que altres anys i es comenci a parlar de noves estratègies per fer front a aquesta nova competència.
I és que aquests tres països varen perdre més de 16 milions de turistes entre el 2014 i el 2016. Una part d’aquest turisme s’havia desviat cap a les nostres illes, fet que va provocar aquí xifres rècord d’ocupació i problemes de congestió. L’any passat, aquests competidors recuperaren 11 milions de visitants i el 2018 registraran un creixement conjunt de més de 10 milions de turistes.
“És cert que mercats com Turquia, Tunísia, Grècia o Egipte s’han anat recuperant de les crisis de diversa naturalesa que han viscut.
Tot i això, les Illes Balears són una destinació turística consolidada i molt ben considerada pels visitants. Tenim una oferta turística excel·lent, amb dècades d’experiència”, segons expliquen des de la Conselleria de Turisme.
Per fer front a aquests competidors, amb una oferta hotelera més nova i competitiva, les Balears han apostat per millorar l’oferta i consolidar un turisme de qualitat i sostenible. “I és que aconseguir una activitat turística equilibrada i sostenible en l’àmbit econòmic, social i mediambiental és fonamental no només per a l’economia, sinó també per al conjunt de la societat i per al territori. I això és el que estam cercant des d’aquest Govern”, expliquen les mateixes fonts.
Turquia, la gran amenaça
Turquia ha iniciat una forta recuperació econòmica després de les dificultats registrades el 2015 i el 2016. Durant el primer trimestre de l’any s’ha registrat un 31,3 % d’increment sobre el mateix període de l’any passat. En total, ha rebut 6,1 milions de turistes, el 80,2% dels quals són turistes estrangers, i el 9,8 % restant, ciutadans turcs residents a altres països. Enguany l’objectiu és rebre 38 milions de visitants. El 2023 s’espera arribar als 50 milions de turistes. Els visitants més nombrosos son els iranians, seguits dels georgians, els alemanys, els búlgars i els russos.
Turquia va registrar atacs terroristes entre el 2015 i el 2017, a més de l’intent de cop d’estat el 2016, que va causar una forta resposta repressiva del govern. Tot això va provocar que el nombre de turistes baixàs de 36,2 milions el 2015 a 25 milions el 2016. L’any passat recuperà part de la caiguda, ja que tornà a rebre 32 milions de turistes.
Susanne Stünckel, portaveu de TUI, comenta que el turoperador està registrant un fort increment de les reserves per a aquest estiu, principalment a Turquia, Egipte i Tunísia. Per exemple, Turquia ocupa enguany el tercer lloc entre els destins preferits pels clients de TUI. Només el superen Espanya i Grècia, mentre que l’any passat era el sisè. Egipte és el número set i Tunísia, l’11.
De Turquia se’n destaca que els hotels estan oferint una gran qualitat i un molt bon servei, fins i tot en els darrers anys, en què la demanda era baixa. Com a resultat, ha aconseguit situar-se en els llocs més alts pel que fa a la satisfacció dels clients. El clients de Tunísia i Egipte també queden molt satisfets.
Tunísia i Egipte
Tunísia va rebre el 2014 un total de 7,1 milions de turistes, que el 2015 varen ser només 5,3 milions i l’any següent, 5,7, a causa dels atemptats que varen sofrir els turistes en aquest país. En el 2017 ja hi va haver una important recuperació, i es va tornar als 7 milions, però els llits es varen omplir principalment amb russos i algerians. Per a aquest estiu milloren les perspectives de britànics i alemanys.
Egipte també comença a veure la llum. Encara no arriba a les xifres de l’any 2010, però dels 5,4 milions del 2016 va passar a 8,3 el 2017.
Entre les raons del creixement hi ha l’esforç per millorar la seguretat, així com la devaluació de la moneda, que pràcticament ha perdut la meitat del seu valor i ha convertit Egipte en una destinació molt més econòmica que habitualment. S’espera que el 2018 es puguin superar els 12 milions de turistes, un creixement superior al 40% respecte de l’any anterior.