Es compleixen deu anys de la tragèdia que va posar fi a l'aerolínia Spanair
La companyia mallorquina ja patia problemes econòmics, però l'accident de 2008 que va provocar 154 morts va precipitar-ne la caiguda

PalmaAquest 20 d'agost es compleixen deu anys de la tragèdia que es va viure a l'aeroport de Madrid quan un avió d'Spanair que es dirigia a Gran Canària no va aconseguir aixecar el vol i es va estavellar i va provocar la mort de 154 persones. A l'avió hi viatjaven, entre passatgers i tripulants, un total de 172 persones. L'accident va ser l'inici de la desaparició de la companyia mallorquina, que el 2012 va deixar d'operar.
Spanair, creada el 1986 pels empresaris Gerardo Díaz Ferrán i Gonzalo Pascual i l'aerolínia escandinava SAS, va ser adquirida el 2009 per un grup d'inversors i institucions catalanes, que no varen poder salvar l'empresa, la qual va presentar concurs de creditors el gener de 2012.
Ja abans de l'accident la companyia presentava dificultats econòmiques, però no feien pensar encara que la continuïtat de l'empresa estava en perill de manera tan imminent, ja que formava part del grup SAS i d'Star Alliance, associació d'aerolínies en la qual participaven empreses com United Airlines, Lufthansa, Air Canada, Thair Airways i el mateix grup SAS.
Spanair ja havia presentat una regulació d'ocupació que afectava un terç dels 3.000 treballadors de la companyia, bona part amb base a Palma, on tenia la seu operativa.
L'accident del 20 d'agost de 2008, a les portes d'una crisi econòmica molt profunda, ho va precipitar tot. A pesar que les indemnitzacions fossin a càrrec de l'asseguradora de l'aerolínia, l'accident va provocar una caiguda de passatgers durant el quart trimestre de l'any i el 2009. A més, SAS va deixar de ser-ne l'accionista principal.
El control d'Spanair va passar a la Societat IEASA (Iniciatives Empresarials Aeronàutiques SA), formada per inversors i institucions catalans, que va adquirir el 80% del capital. L'exvicepresident del FC Barcelona Ferran Soriano va ser triat president del consell d'administració el 31 de març de 2009.
El 27 de gener de 2012 l'aerolínia va suspendre les seves operacions i va deixar a terra milers de passatgers. Posteriorment la companyia va presentar concurs de creditors i va formalitzar un ERO d'extinció per als seus 2.000 treballadors.
Així va desaparèixer una de les grans companyies amb seu a Mallorca i que requeria una mà d'obra especialitzada.