MOBILITAT

La Conselleria, a la caça de taxis pirata a l’aeroport de Palma

S’hi han duit a terme 173 controls i s’han trobat onze casos de captació irregular de clients

La Conselleria, a la caça de taxis pirata a l’aeroport de Palma
Antoni Oliver
14/07/2018
4 min

PalmaUn any més es produeixen problemes a l’aeroport de Palma amb els taxis pirata, que són vehicles amb llicència per dur passatgers, però que no poden captar clients, sinó han de tenir ja la carrera contratada. A aquesta activitat es dediquen una trentena de vehicles -furgonetes de sis o nou places, agrupades en una quinzena d’empreses. Companyies que quan reben una sanció, canvien de nom i segueixen amb l’activitat ilegal. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha fet, en el que va de la campanya d’enguany, 173 controls.

Enguany, la Conselleria ha duit a terme un pla d’actuacions, amb un increment de mitjans per veure si disminueix aquesta activitat que perjudica i fa la competència als taxis que tenen la parada a l’aeroport.

Juan Pablo Arias, de l’Associació d’Autònoms del Taxi, destaca que “a l’estiu es nota la presència d’aquests taxis, perquè quan arribes notes que la gent que espera no sol·licita carreres interessants o de llarg recorregut”.

Una cosa que planteja Arias és que el benefici de les empreses de taxis durant la temporada alta hauria de servir per compensar la disminució dels ingressos que tenen aquestes companyies durant la resta de l’any. Arias destaca que “és clar que es nota una disminució d’ingressos per aquesta competència deslleial, tot el que va cap a ells ho deixam de percebre nosaltres i la caixa se’n resent”. Arias vol deixar clar que aquestes empreses no poden captar clients a l’aeroport. Es tracta de vehicles de sis o nou places, miniautobusos, i la seva tasca és el transport sempre que hi hagi un precontracte amb els clients. Això sí que ho poden fer. Aquestes empreses tenen uns espais de propaganda al recinte de l’aeroport, cosa que Juan Pablo Arias considera inexplicable. Destaca el representant de l’associació que aquests mesos hi ha treball de sobra, però amb aquesta competència deslleial, arribam a un punt en què podent tenir uns ingressos que ens solucionin una part de la temporada ens trobam que a l’hivern potser haurem de plantejar un increment de tarifes”.

Inspecció

Arias assenyala que es nota la labor inspectora de la Conselleria que enguany hi està dedicant més mitjans, inspectors d’incògnit i més seguiment de les activitats d’aquestes empreses, a fi de comprovar que duen a terme correctament la seva tasca i no fan competència als taxistes”. Una cosa que sorprèn és que aquestes empreses es mantenen en un nombre constant, si hi ha hagut expedients sancionadors i fins i tot s’han arribat a tancar-ne algunes. Al seu parer el motiu és que “cada temporada canvien de nom”, i van a les totes captant clients. Arias també assenyala que aquestes empreses han incrementat la seva capacitat captadora de clients, fins i tot augmentant personal”.

Segons Arias, el problema de tenir la “base d’operacions” dins de Son Sant Joan és que aquestes empreses amb el nom canviat, “confonen tant a l’administració pública com al gestor aeroportuari”.

“En canviar el nom de la companyia anualment, els deutes i les multes que els han estat imposades passen a ser responsabilitat d’una empresa que no existeix. Tenen aquesta capacitat de canviar i continuen intentant tirar endavant la seva activitat il·legal”, assegura Arias.

“És veritat que l’administració fa tot el possible, però això no és suficient, perquè, al final, es tracta d’unes empreses que tracten de fer els mesos d’estiu la caixa de tot l’any. Apliquen uns tarifes variables, negociades amb el client”, és a dir, regategen.Poden fer carreres de llarg recorregut per nou o deu euros, que, tenint en compte que transporten entre sis i nou passatgers, és una tarifa barata i, per tant, temptadora per als clients. Un altre aspecte que destaca Arias és que és molt probable que no emetin factures, de manera que els seus beneficis són opacs.

D’altra banda, Antoni Bauzà, de la Federació de Transport de la patronal CAEB, assenyala que aquests mesos d’estiu hi ha molta demanda i aquests taxis ofereixen preus molt assequibles, per exemple una carrera de l’aeroport a Magalluf pot sortir al client per deu euros”.

Bauzà destaca que aquests vehicles tenen targeta de transports, però reitera que el que no poden fer és captar clientela. És a dir, assenyala Bauzà, es trata d’una infracció administrativa”, no és que tota le seva activitat sigui il·legal, però ultrapassen la legalitat quan capten clients al mateix aeroport”, tot oferint carreres per un preu més baix. “Agafen, per exemple, quatre persones que van a Can Pastilla, a prop de l’aeroport i ho fan per trenta euros”.

Així mateix, Bauzà destaca que tenen altres àmbits d’activitat. És freqüent que facin la ruta del passeix Marítim i estiguin a l’aguait a les sortides de les discoteques.

Biel Moragues, històric president de l’ Associació d’Autònoms del Taxi, asegura que “ enguany tenc la impressió que hi ha més taxis pirata que l’any passat, malgrat que s’ha incrementat la vigilància per part de la Conselleria”. Moragues posa en relleu que els que exerceixen aquesta activital il·legal són una trentena de cotxes agrupats en catorze o quinze empreses.

Campanya

La campanya duita a terme a l’aeroport per la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat enguany s’allargarà de maig fins a octubre i compta amb la col·laboració de la Policia Local de Palma, la Guàrdia Civil i els funcionaris d’Aeroports Nacionals (AENA), a més dels inspectors de la Conselleria, que enguany hi dedica més efectius que l’any passat, en concret són set persones de la Conselleria.

S’han establerts controls a diferents franges horàries, inclosos els caps de setmana. Així mateix, per fer una labor més eficaç els inpectors de la Conselleria van vestits de paisà i vigilen espacialment la terminal d’arribades.

El director general de Transports, Jaume Mateu, resumeix les actuacions fetes fins ara. Destaca que s’han fet, en el que va de campanya, 173 inspeccions. D’aquí s’han derivat onze sancions per captació de clients per part de vehicles VD, i per manca de documentació de les empreses. També s’han sancionat vuit vehicles temporals amb conductor (VTC) que venen de la peninsula. Les sancions són per excedir el temps permès d’activitat a les Balears. La resta de sancions són dotze més corresponents a taxis i per cobrar tarifes incorrectes.

stats