Consum

Cop a les 'lowcost': 179 milions de multa per cobrar l'equipatge de mà a l'avió

El ministeri de Consum sanciona Ryanair, Vueling, Easyjet, Norwegian i Volotea per pràctiques abusives

Passatgers amb equipatge de mà a l’aeroport del Prat.
N.V.
22/11/2024
3 min

BarcelonaEl ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, amb Pablo Bustinduy al capdavant, ha sancionat per un import de 179 milions d'euros cinc aerolínies low cost (Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea) per pràctiques abusives, com ara cobrar suplements per l'equipatge de mà o per reservar seients contigus per acompanyar persones dependents.

La sanció més elevada és per a Ryanair amb més de 107 milions, seguida de Vueling, amb 39 milions; EasyJet, amb 29; Norwegian, amb 1,6 milions i Volotea 1,2 milions pràcticament, segons fonts del mateix ministeri. I el gest no és menor: és la primera vegada que es posa una sanció ferma qualificada de molt greu per part de l'Administració General de l'Estat en l'àmbit de consum. El ministeri, de fet, va adquirir competència sancionadora el juny de 2022.

Les sancions inclouen, a més, la prohibició expressa de continuar amb les pràctiques que han estat sancionades. Entre els abusos que més subratlla el ministeri hi ha el d'exigir el pagament d'un suplement pel transport d'equipatge de mà a la cabina. També el sobrecost en el preu del bitllet per reservar seients de costat en el cas de menors o persones dependents i dels seus acompanyants i la pràctica de no permetre el pagament en metàl·lic als aeroports espanyols.

L'expedient, que va sortir a la llum el maig passat —tot i que aleshores la sentència encara no era ferma i les aerolínies podien seguir comentent aquests abusos— també sanciona el fet de cobrar una quantitat desproporcionada als usuaris i les usuàries per imprimir el bitllet a la terminal quan no el porten de casa; les omissions enganyoses d'informació i la manca de claredat en els preus publicats tant a la seva pròpia web com de tercers. Aquesta última pràctica, a més, dificulta la comparació d'ofertes de preus als consumidors i la presa de decisió.

Consum explica que per garantir la proporcionalitat i efectivitat de les sancions imposades, així com el seu efecte dissuasiu, el càlcul de les sancions s'ha fet mitjançant el criteri del benefici il·lícit obtingut, és a dir, calculant la multa sobre la base dels beneficis obtinguts per les companyies aèries per les pràctiques infractores. De fet, el règim sancionador de Consum estableix que en el cas de les faltes molt greus, la multa pot ser entre sis i vuit vegades més gran que el benefici il·lícit obtingut.

Les aerolínies recorreran la multa

El president de l'Associació de Línies Aèries, Javier Gándara, ja ha avisat que les cinc companyies aèries de baix cost sancionades presentaran un contenciós administratiu contra la multa i reclamaran mesures cautelars per permetre el pagament extra en l'equipatge de mà. En una roda de premsa després de conèixer la multa, ha assegurat que si no es permeten les pràctiques penalitzades hi haurà un dany "irreparable" per al sector. Alhora, també ha advertit que tindrà un impacte negatiu en el turisme i el trànsit aeri i provocarà que l'estat espanyol estigui en desavantatge comercial. El president de l'organització ha recordat que actualment "50 milions de passatgers a l'any volen amb una tarifa més barata perquè no paguen per maleta facturada" i a partir d'ara ho haurien de fer, fet que convertiria l'estat espanyol en "l'únic país" d'Europa que ho aplicaria.

Per la seva banda, Ryanair també ha anunciat que recorrerà "immediatament" les multes "il·legals i infundades" del ministeri de Consum sobre la política d'equipatges. En un comunicat, la companyia irlandesa ha defensat que aquestes mesures són legals i han estat aprovades tant en tribunals espanyols com europeus. El conseller delegat de la companyia, Michael O'Leary, ha afegit que les sancions són "inventades" i les ha atribuït a "raons polítiques", a més d'afegir que "violen clarament la legislació de la UE".

stats