El cotxe elèctric no arrenca
Espanya, segon fabricant d'Europa, veu caure l'activitat de les seves plantes aquest 2024
BarcelonaEl cotxe elèctric és la gran aposta europea per a la descarbonització del transport. Malgrat això –i malgrat les grans inversions que comporta– el fet és que a Espanya no acaba d'arrencar l'electromobilitat. Aquest any no només han baixat les vendes de cotxes electrificats, tant a Catalunya com a Espanya, sinó que també s'ha registrat un descens en la seva producció a les plantes de l'Estat.
Aquest últim fet és especialment rellevant si es té en compte que Espanya és el segon estat en fabricació d'automòbils a Europa, només superat per Alemanya i per davant d'estats amb gran tradició i marques potents com França o Itàlia. Espanya també és el novè país productor d'automòbils del món. I aquesta punxada en la fabricació de cotxes electrificats es produeix en plena ofensiva dels fabricants xinesos, que cada vegada venen més cotxes electrificats a Europa, situació que ha desfermat una guerra comercial.
El mes de juny es van produir a Espanya 14.578 vehicles electrificats –elèctrics purs (BEV) i híbrids endollables (PHEV)–, un 42% menys que el mateix mes de l'any anterior. I durant el primer semestre es van fabricar a Espanya 113.430 vehicles electrificats, un 23,5% menys que el primer semestre de l'any passat. Així, durant el primer semestre d'aquest any les vendes d'electrificats només van suposar un 8,5% del total de vehicles matriculats (5,3% d'elèctrics purs i 3,2% d'híbrids endollables), molt lluny de la tecnologia predominant, la gasolina, que van ser el 56%, dels dièsel (21,6%) i dels híbrids no endollables (12,5%).
En l'electromobilitat no punxa només la fabricació, sinó també les vendes. Del gener al juliol ha crescut, però molt poc, la venda d'elèctrics purs a Espanya, amb 34.018 unitats, un 0,1% més que en el mateix període de l'any passat. Però en el cas dels híbrids endollables, s'han venut 35.789 unitats, un 3,5% menys que del gener al juliol de l'any passat. Així, la quota de mercat dels elèctrics purs és del 4,5% de les vendes i la dels híbrids endollables, del 4,8%. Les xifres de Catalunya no són pas millors. La venda d'elèctrics purs en els set primers mesos de l'any ha millorat un 9,2%, però només són 4.977 cotxes, mentre que les vendes d'híbrids endollables ha caigut un 8,6% i amb prou feines s'han venut 4.381 unitats, unes quantitats petites si es té en compte que del gener al juliol s'han matriculat quasi 70.000 nous cotxes a Catalunya.
L'aposta poc ambiciosa del govern per la mobilitat elèctrica a Espanya va provocar la dimissió de Wayne Griffiths, primer executiu de Seat i Cupra, com a president de la patronal de fabricants, Anfac. S'ha de tenir en compte que el grup Volkswagen i Seat tenen un pla d'inversions potent, que suma més de 10.000 milions d'euros per electrificar la seva producció a les plantes de Martorell (Seat) i Landaben (Volkswagen). Unes inversions que, entre altres accions, inclouen la construcció d'una planta de bateries a Sagunt (País Valencià), una planta de muntatge de bateries a Martorell i la modificació d'una línia de producció a la fàbrica del Baix Llobregat per construir el primer cotxe elèctric pur que es farà a Catalunya, el Cupra Raval.
Fi de les ajudes a Alemanya
Aquesta patronal en part atribueix la caiguda de la fabricació de vehicles electrificats a la fi del cicle de producció d'alguns models, però també al fet que s'han suprimit les ajudes al cotxe elèctric en un mercat molt important per als fabricants espanyols: Alemanya.
"L'objectiu com a país referent en l'àmbit industrial de l'automoció és situar-nos a l'avantguarda en el nou context del vehicle electrificat –afirma el president d'Anfac, José López-Tafall–. Estem observant amb una certa preocupació com el ritme de fabricació d'aquests vehicles cau als nostres centres". I afegeix: "La fi d'ajudes a la compra d'electrificats en països com Alemanya, una de les nostres principals destinacions d'exportació, està provocant que la demanda caigui fortament, cosa que afecta les comandes de les nostres fàbriques", indica.
López-Tafall reclama incentius a la compra del cotxe elèctric. "Incentivar, en aquests moments, la venda de vehicles elèctrics a Espanya i a Europa és necessari perquè sense un mercat fort d'aquest tipus de vehicles és molt complicat tenir un volum de producció alt", explica el directiu, que es congratula de la pròrroga del pla MOVES III fins a final d'any, ja que coincideix amb la deducció addicional de fins a 3.000 euros en l'IRPF per a la compra d'aquests vehicles.
Retard en les ajudes
Però el MOVES III també té els seus problemes. El principal és que el client ha de pagar el cotxe i demanar la subvenció que, segons denuncien molts usuaris, es reemborsa molt temps després. L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) reclama que aquestes ajudes es donin automàticament. Segons l'organització, l'entrada en vigor de les zones de baixes emissions (ZBE) ha provocat que el 23% d'usuaris ha hagut de canviar de cotxe, i un altre 13% ho està valorant, un esforç important per a qualsevol llar, rematat per l'extraordinari retard de les ajudes del MOVES III, "que triguen almenys un any a fer-se efectives". Segons l'OCU, al termini de sis mesos per a l'aprovació autonòmica de l'ajut per a cotxes elèctrics, cal sumar-hi després el temps que es necessita per presentar la documentació requerida i el que finalment es trigui a concedir l'import sol·licitat. Hi ha marques com Fiat, Renault o MG que han començat a avançar als compradors les ajudes promeses.