VEHICLES DE LLOGUER

Els cotxes de lloguer augmenten el trànsit de l’estiu un 25%

Un estudi del Govern recomana revisar l’exempció de l’impost de circulació per reduir els rent-a-cars

Els cotxes de lloguer representaren l’11% del parc automobilístic de les Balears durant els mesos d’estiu de l’any 2017.
Sabrina Vidal
20/04/2018
3 min

PalmaQue la saturació de trànsit augmenta durant la temporada alta és evident, però aquesta sensació cada vegada s’estén més al llarg de tot l’any. El trànsit a l’Arxipèlag ha crescut un 42% entre els anys 2005 i 2015. I continua a l’alça. Els factors són molts, però preocupa especialment l’impacte dels vehicles de lloguer a les Illes Balears. Per aquest motiu, el Govern va encomanar un estudi a l’empresa Meteoclim Servicis amb l’objectiu de dimensionar quin podria ser el nombre màxim de rent-a-cars a cada una de les illes en funció del seu impacte mediambiental, urbanístic i territorial.

L’estudi revela que un dia qualsevol del mes d’agost de l’any passat el trànsit augmentava un 25% a causa dels cotxes de lloguer, és a dir, que un dia tipus d’estiu hi ha 75.000 rent-a-cars circulant per les Illes, que s’afegeixen al trànsit residencial. Amb tot, el Pla Sectorial de Mobilitat assenyala que en alguns punts de les carreteres la circulació augmenta un 100% respecte dels mesos d’hivern, tot tenint en compte que també hi contribueix una major mobilitat del particulars que estan de vacances, residents o particulars arribats en vaixell.

Mentre que els residents fan una mitjana de 2,6 milions de desplaçaments diaris -el 57% dels quals són en cotxe privat-, es mouen 1,3 milions de turistes, més del 34% en cotxe.

85.700 cotxes de lloguer

L’estudi estima que l’agost de l’any passat hi havia un total de 85.674 cotxes de lloguer en el conjunt de les Balears, un 42% dels quals, és a dir, 74.152, estaven llogats.

Aquests 85.700 cotxes suposen un 11% del total del parc automobilístic de les Balears, que actualment té 705.422 vehicles, amb una de les taxes més altes de vehicles per habitant de tot l’Estat.

Per illes, els turismes de lloguer respecte del nombre total de vehicles suposen un 9% a Mallorca, un 21% a Menorca, un 17% a Eivissa i un 22% a Formentera.

De totes les empreses que operen a l’Arxipèlag, 259 estaven inscrites als registres insulars a finals de l’any 2017, però a les Balears hi operen 350 empreses. Només 76.000 vehicles de lloguer dels més de 85.700 que es varen comptar estan registrats i un 80% d’aquests pertanyen només a les 15 grans empreses de rent-a-car.

Mesures de disminució

L’estudi del Govern conclou que no existeixen criteris mediambientals o urbanístics que justifiquin una limitació a l’entrada de vehicles de lloguer a les Balears. El que sí que ho podria justificar, segons el text, és el criteri territorial, però posar-hi una limitació és complicat per la manca d’estudis de la capacitat de càrrega de les carreteres de les Illes.

Amb tot, la Unió Europea només permetria discriminar els vehicles de lloguer respecte dels particulars si ho justifica un interès general no econòmic. “Caldria notificar mesures nacionals d’excepció a la Comissió Euopea basades en la insularitat i un territori limitat”, indica l’estudi, malgrat que només limitar els rent-a-cars i no els particulars podria atemptar contra la lliure circulació de mercaderies.

L’informe recomana mesures com revisar l’exempció de l’impost de circulació per als turismes destinats al lloguer, ja que podria fer menys rendible el negoci de compravenda i així disminuir-ne el nombre. A més, proposa incentivar la matriculació d’aquests vehicles a les Balears perquè representi un benefici econòmic a les Illes i un major control.

L’estudi avala, a més, la política de restriccions de circulació a certs indrets durant la temporada alta com ja es fa s’Almonia, Cala Varques i ses Covetes, al Trenc. També dona suport al Govern en la decisió de limitar el lloguer turístic, perquè “creim que va associat a una disminució en la demanda de vehicles de lloguer”. De manera addicional, proposa incentivar les modalitats de lloguer més sostenibles com el car sharing.

El que alerta l’estudi és que la creació d’un impost específic, com ja s’ha suggerit, hauria de ser per un import molt alt per resultar efectiu en la reducció de vehicles. D’altra banda, la imposició d’un impost a les empreses segons el seu parc estaria en conflicte “amb altres fets imposables d’altres imposts que ja s’apliquen”.

Pel que fa a la proposta que estudia el Consell d’Eivissa de posar una taxa per l’ús de carreteres, s’assenyala que la Unió Europea l’està revisant i que s’hauria d’aplicar a tot tipus de cotxes per evitar la discriminació sense que es pogués compensar els residents.

stats