El covid fa trontollar el poder dels turoperadors
La pandèmia mundial ha fet canviar les tendències de reserva dels turistes, que han apostat per la venda directa i de darrera hora
PalmaEl covid-19 ha causat conseqüències desastroses en la societat actual i encara en causa. Ha fet caure torres altes que s'han esfondrat, i d'altres a les quals comença a fer trontollar. El poder dels turoperadors dins el sistema turístic illenc és històric. Un turisme enfocat als grans fluxos com és el balear és l'escenari idoni per a aquestes empreses. Així i tot, la pandèmia ha fet canviar moltes coses a la força, que també poden fer canviar la manera de fer i els costums de viatjar, per exemple. El turisme s'ha enfocat molt més als viatges de darrera hora i, en conseqüència, a la venda directa.
El vicedegà de Turisme de la Universitat de les Illes Balears, Tolo Deyà, creu que la tendència de pèrdua del monopoli ja es donava abans de la pandèmia, però "aquest darrer any s'ha caracteritzat per la venda directa", ha reconegut. Una idea que s'assembla molt a la que proposa el president de la Fundació Impulsa, Antoni Riera, quan explica que "la pandèmia ha accelerat canvis en matèria de comercialització i mobilitat turística".
Diversos hotelers també han observat aquesta tendència, però es mostren més prudents. La presidenta de l'Associació Hotelera de la Platja de Palma, Isabel Vidal, reconeix que la comercialització ha estat molt a darrera hora, diversificada i a la recerca d'oportunitats, però creu que és prest per veure-ho. "Per confirmar aquesta tendència, haurem d'esperar un any normal", ha dit amb prudència.
Per altra banda, el president de l'Associació Hotelera d'Alcúdia, Jaume Horrach, explica que és una tendència que ja es veu "des de fa deu anys." Horrach fa patent que la digitalització i la venda directa guanyen terreny, i que aquestes pràctiques són contràries al domini dels turoperadors. Alhora, però, també es mostra caut i el titlla de "lleuger descens", perquè "són capaços de tenir vols xàrters i dur turistes en abundància", elements que encaixen a la perfecció amb l'actual model turístic illenc.
Canvi de personatges, però mateix guió
"Aquesta baixada d'importància dels turoperadors també s'ha registrat pel canvi de les agències en línia, com Booking, Last Minute, etc.", explica Tolo Deyà. Això significa que l'intermediari continua existint i no s'endú poca comissió: "Es pot quedar entre un 22 i un 26% del pastís que costa l'allotjament", assegura el vicedegà. A més, la venda directa pot "sonar fàcil, però realment és complicadíssima, perquè qui comanda és Google i el seu posicionament", diu Deyà.
Antoni Riera també creu que els turoperadors han demostrat un tipus de resiliència dins aquest context pandèmic, cosa que els podria haver fet no perdre tant de terreny. Segons diu, el turoperador ha trobat una oportunitat per donar fiabilitat en temes d'assegurances de doblers a l'hora de viatjar. "Això ha atenuat la disminució del seu poder, molt entre cometes".