La crisi de preus reforça el pes de la marca blanca als súpers
Un 30% dels consumidors han canviat de supermercat habitual pel preu d'aquests productes
BarcelonaLa marca pròpia –popularment més coneguda com a marca blanca– es consolida com un dels principals motors dels supermercats i hipermercats catalans. En l'últim any, ha experimentat un creixement notable, i ja és una de les principals opcions d'estalvi per als consumidors catalans. Així ho revela la quarta edició de l'Estudi sobre la Marca Pròpia a Espanya elaborat pel grup de supermercats Aldi i al qual ha tingut accés l'ARA, que destaca que més de 4 de cada 10 catalans (44%) afirmen haver incrementat el seu consum de productes de marca pròpia en l'últim any, i el 42,3% preveuen continuar augmentant-ne el consum l'any vinent.
Les marques blanques o de distribuïdor són productes de diferents fabricants que s'envasen amb el nom del distribuïdor o de la marca pròpia del supermercat. Acostumen a ser més barats que els de marca de fabricant i en els últims anys s'han fet molt populars en tots els supermercats, fins al punt que les mateixes cadenes competeixen en marca pròpia.
Relació qualitat-preu
Segons l'estudi d'Aldi, l'augment en la preferència per les marques blanques es deu, principalment, al fet que el seu preu sol ser més baix que el de les marques de fabricant (és així en el 59% dels productes). En els últims anys, amb l'augment desmesurat de la inflació i les dificultats de les famílies per arribar a final de mes, el preu de la cistella de la compra ha pres més rellevància com a factor diferenciador d'aquests productes. De fet, és tan determinant en la decisió de compra que una tercera part dels consumidors admeten haver canviat de supermercat habitual pel preu de les seves marques pròpies. Cal tenir en compte que el preu dels articles de marca pròpia se situa un 15% per sota de la mitjana del mercat (sense els frescos).
Alhora, els consumidors també destaquen que han augmentat la compra de marques pròpies perquè ofereixen una millor relació qualitat-preu (48%). De fet, encara que el preu és un factor clau, la relació qualitat-preu de la marca pròpia es manté com la principal raó –fins al 87%– per la qual els compradors opten per aquests productes.
A més, 8 de cada 10 catalans consideren que la qualitat de les marques pròpies "ha millorat significativament en els últims anys", segons l'estudi. A Catalunya, encara que la comparació de preus entre marques pròpies i de fabricant continua sent rellevant, és menys comuna que a la resta del país: el 63,5% dels consumidors fan aquesta comparació, enfront del 70% de la mitjana espanyola. Cal destacar que fins al 44% de les famílies catalanes asseguren estar disposades a pagar més per productes de més qualitat, cinc punts més que la mitjana estatal.
Més despesa
La preferència dels consumidors per la marca pròpia s'ha traduït també en una despesa més alta. Al conjunt d'Espanya, l'informe mostra que es destina una mitjana de 1.208 euros a l'any en aquests productes, un 7% o 78 euros més que el 2023. A Catalunya, la marca pròpia ocupa el 49,7% del valor de venda dels supermercats i hipermercats.
A més, el 60% dels consumidors declaren que destinen la meitat o més del seu pressupost setmanal en alimentació –sense tenir en compte els frescos– a articles de marca pròpia. En total, els creixements de la marca pròpia en tot el país tant en vendes com en volum de compra són superiors als de la resta del mercat.