Automoció

Cupra desbanca Seat en el salt al cotxe elèctric

La marca més esportiva tindrà tota la seva gamma 100% elèctrica el 2030

Wayne Griffiths amb Cupra Urban Rebel.
3 min

MunicCupra serà la marca a la qual Seat reserva la seva ofensiva de cotxe elèctric. L'any 2030 tota la gamma de Cupra serà 100% elèctrica. Ho ha explicat el president de la companyia, Wayne Griffiths, durant la presentació del Cupra Garage de Munic, coincidint amb la celebració del Saló de l'Automòbil d'aquesta ciutat alemanya. L'aposta és clara. Al mes de novembre sortirà el primer cotxe 100% elèctric de la marca, el Born, i en cartera té un altre model elèctric per al futur, el Tavascan.

Però, a més, Seat continua amb els seus plans per convertir Martorell en la planta que fabricarà el cotxe de la plataforma elèctrica petita del grup Volkswagen, amb la previsió de muntar mig milió de vehicles a l'any, i malgrat que els plans són fabricar per a les diferents marques del grup, la idea és començar amb un Cupra, basat en el Cupra Urban Rebel, un concept car que es pot veure aquests dies a Munic.

El conseller delegat de la marca Volkswagen, Ralf Brandstätter, va confirmar ahir a Munic que "és molt probable" que es fabriquin els cotxes petits de la companyia a Espanya, i fonts del grup van indicar que a Espanya es podrien fer els Cupra, Skoda i Volkswagen petits.

Griffiths no ha aclarit quin serà el futur de la marca Seat si tira endavant la proposta de la Comissió Europea que no es puguin fabricar cotxes amb motor de combustió a partir del 2035. "Seat continuarà amb dues marques", ha indicat el president de la companyia, que ha destacat que Seat sempre ha sigut una marca molt forta, però que han decidit "començar l'electrificació amb la marca Cupra". "Té més sentit tenir una marca de cotxe elèctric", ha indicat Griffiths. Això, però, no vol dir que Seat renunciï a l'electrificació. "Cal focalitzar-se", ha dit el director general de Seat a Espanya, Mikel Palomera, que ha recordat que Seat ja té una gamma d'híbrids endollables, un tipus de vehicle que tindrà "un mercat molt fort" els pròxims anys.

El president de Seat no ha avançat on anirà la fàbrica de bateries que el grup vol impulsar a Espanya amb el govern de l'Estat i altres socis com Iberdrola. S'ha limitat a dir que les converses del PERTE per captar fons europeus de recuperació estan molt avançades.

Crisi dels semiconductors

Griffiths sí que ha parlat de la crisi de subministrament de semiconductors, que, segons ha dit, tindrà "un gran impacte" en els resultats de la companyia d'aquest any, ja que ha obligat a aturar la planta de Martorell diversos cops i compromet el compliment dels objectius de Seat, tant en producció com per ajustar-se als límits d'emissions dels cotxes venuts. Per això, ha dit Griffiths, la companyia ha de prioritzar ara els híbrids endollables i el llançament del Born, 100% elèctric, cosa que permetrà rebaixar les emissions de mitjana dels cotxes venuts. L'any passat Seat va haver de pagar una multa important, de més de 200 milions d'euros, per superar el límit marcat per la Comissió Europea d'emissions de mitjana dels cotxes venuts.

Segons el president de Seat, per primer cop aquest any s'ha treballat a l'agost a la planta i s'han fet uns 12.000 cotxes, per "recuperar alguna part" de la producció perduda, però ha reconegut que "serà molt difícil" recuperar el ritme aquest any. En aquest sentit, ha agraït la flexibilitat dels sindicats i treballadors per adaptar-se a aquesta situació.

Una crisi, la dels semiconductors, que arriba en un mal moment, segons el president de Seat: "Tenim la demanda més alta de la nostra història", ha dit, i aquesta crisi està portant a "temps de lliurament [dels cotxes] massa llargs, de mesos".

stats