Les despesa nadalenca prevista per cada balear serà d'una mitjana de 682 euros
Més de la meitat es concentra en regals i roba, segons Gadeso
PalmaEl darrer informe publicat per Gadeso assegura que enguany es preveu que la despesa nadalenca per habitant a les Balears augmenti un 0,3% respecte del 2018. Això vol dir que la despesa total prevista per illenc serà de 682 euros.
L'estudi exposa que gairebé totes les partides es mantenen semblants a les de l'any passat, encara que el menjar (1%) i els regals (0,9%), especialment els dels fills, continuen sent les que major percentatge representen del pressupost nadalenc. Més de la meitat de la despesa es concentra en el capítol de regals i roba. Així, els regals dels fills suposen el 31,8%; els altres regals, l'11,6%, i la roba, el 8,9%. El menjar representa el 29,8% de la despesa total, mentre que a l'oci s'hi destinarà el 9,1% del total, xifra que es manté molt semblant al 2018.
La despesa prevista per les classes altes és gairebé vuit vegades superior a la de les persones que pertanyen a la classe baixa. Dins aquesta classe baixa s'hi inclouen joves sense formació, immigrants sense xarxa social, aturats de llarga durada i famílies amb tots els seus membres en situació d'atur.
L'informe destaca que el gran salt que hi ha entre les classes baixes, que faran una despesa mitjana de 204 euros, i les persones de classe mitjana baixa, les quals gastaran uns 412 euros. Aquests dos segments socials veuen retallada la seva capacitat de despesa, respecte de l'any passat. La bretxa de despesa continua en augment (308 euros) enfront de la despesa mitjana (682 euros). Per la seva banda, la classe mitjana es manté exactament amb el mateix pressupost que l'any passat, però força superior a les dues classes abans esmentades (620 euros).
La segona gran bretxa se situa entre aquests darrers i les classes alta i mitjana alta, que gastaran de 1.018 a 1.642 euros durant les festes nadalenques. La capacitat de despesa de la classe alta ha augmentat un 0,7%.
De totes aquestes xifres es pot deduir que continuen augmentant les bretxes i la dualització social: és a dir, col·lectius exclosos o en risc d'exclusió (classe baixa i classe mitjana baixa), i col·lectius que no pareixen ser afectats de manera significativa per la crisi (classe mitjana alta i alta). Enmig d'aquests dos extrems, hi trobam la classe mitjana, la qual, tot i trobar-se més propera a les classes més desfavorides, manté la mateixa tendència que l'any 2018, la qual cosa no li permet retallar la distància amb les classes superiors, ja que es manté per sota de la despesa mitjana.
Per altra banda, es considera que, aproximadament, entorn d'un 10% de les compres de Nadal s'ha fet durant el Black Friday. Al mateix temps creix quantitativament l'anomenat comerç electrònic, és a dir, les compres a través d'internet. En l'àmbit espanyol, el 32% de les compres es fa a través d'aquesta modalitat de compra. A les Balears es calcula que l'ús del comerç electrònic, durant les festes nadalenques, serà d'un 25%.
Les preferències dels consumidors són la roba i el calçat, així com l'oci, especialment els viatges. Entre els adolescents, a més dels videojocs, comença a ser important el regal en forma de doblers, bé sigui en metàl·lic o bé en forma de targeta regal.