Els distintius d'origen facturen per primera vegada més de 100 milions
El vi representa prop de la meitat de la facturació i també és el producte que més ha crescut en vendes
PalmaLes vendes dels productes amb distintiu d'origen durant el 2022 han superat per primera vegada els 100 milions d'euros. Es tracta d’un 19,9% més que el 2021, quan la facturació es va situar en els 83,4 milions d'euros. La Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària, de la Conselleria d’Agricultura, Pesca i Alimentació, ha publicat les dades del conjunt de les 20 marques de qualitat amb Denominació d’Origen (DO) o Indicació Geogràfica Protegida (IGP) de les Balears.
Prop de la meitat de la facturació (41,3 milions) correspon al vi, que també és el producte que més ha crescut en vendes (13,3%) respecte de 2021. Les begudes espirituoses han crescut un 17,7% i el conjunt dels aliments, un 28,2%. Dins d'aquest darrer grup, destaca l’augment de la IGP Ametla de Mallorca, un 180% més; la DO Mahón-Menorca, un 52,3% més; la DO Oli de Mallorca, amb un 28,4% més; la IGP Oli d’Eivissa, amb un 26,7% més de facturació respecte del 2021 i la IGP Sobrassada de Mallorca, un 2,8% més.
Les tones i litres comercialitzats també baten rècord
El volum de la comercialització també ha batut un rècord i se situa en els 12,4 milions de litres o tones dels diferents productes amb DO o IGP, un 8,6% més que el 2021. Supera, així, les xifres prepandèmia, ja que el 2019, el volum de la comercialització es va situar en el 11,9 milions de litres o tones, i aquesta era fins llavors la millor xifra de la història.
El vi també lidera en aquesta categoria, amb un 11,8% més, mentre que les begudes espirituoses, un 9,3%, i el conjunt dels aliments un 5,2%. Del grup dels aliments, destaca la IGP Ametla de Mallorca, que ha venut un 172,4% més; la IGP Oli d’Eivissa, un 36,6% més; la DO Oli de Mallorca, un 9,2% més; la DO Mahón-Menorca, un 5,8%; i la IGP Sobrassada de Mallorca, un 3,9% més.