Aerolínies
Economia21/07/2023

El doble de llarg i trenta vegades més car: Greenpeace denuncia l’abisme de preus entre el tren i l'avió

Un informe de l'ONG situa Espanya com el país de la UE on l'opció ferroviària és més cara que volar

Barcelona“Per què voldria algú agafar un tren de Londres a Barcelona i pagar fins a 384 euros quan els bitllets d’avió estan disponibles per un preu ridículament baix de 12,99 euros?” Aquesta pregunta resumeix l’estudi Els preus dels bitllets d’avió vs. tren. Una anàlisi a escala europea, elaborat per Greenpeace i que vol obrir el debat sobre els preus del transport, el seu impacte mediambiental en plena emergència climàtica i les polítiques d’institucions i estats a l’hora de subvencionar un mitjà o un altre de transport. 

Per fer-ho, l’organització ambientalista ha analitzat 112 rutes entre ciutats europees, per descobrir que en 79 rutes els vols són més barats que el tren; és a dir, que això passa en el 70% dels casos. De fet, de mitjana els bitllets de ferrocarril costen el doble que els d’avió, “malgrat el fet que l’impacte global de volar pot ser fins a 80 vegades pitjor que el del tren”. L’escenari que presenta Greenpeace és desolador, perquè entre les escasses rutes de ferrocarril més barates que l’avió, “només la meitat tenen trajectes decents; la resta tenen connexions de tren realment dolentes o lentes”. 

Dins d’aquest informe, centrat en els 27 països de la UE, sense les illes de Malta, Xipre ni Irlanda, però amb Suïssa, Noruega i el Regne Unit, i en rutes de menys de 1.500 quilòmetres i en ciutats amb aeroport internacional, Barcelona hi té un lloc destacat, i de forma negativa. De totes les rutes estudiades, la que uneix la capital catalana amb Londres és la que presenta un abisme de preus més gran entre el tren i l'avió: l’opció ferroviària per a aquest trajecte és fins a 30 vegades més cara que el vol si es compren els bitllets el mateix dia que es vol fer el trajecte. Així, una família que tria aquesta opció en tren triga 11 hores, exactament el doble que en avió (dues hores i 22 minuts de vol, més una estimació de tres hores de tràmits aeroportuaris i transport a la ciutat). I ho fa a un preu que pot ser fins a 30 cops més elevat. 

Cargando
No hay anuncios

La resta de trajectes que figuren al podi del desequilibri entre mitjans de transport el conformen el Londres-Bratislava (15,5 vegades de diferència de preu), el Madrid-Brussel·les (15 vegades) o el Budapest-Brussel·les (12,5 vegades). 

Espanya, vagó de cua

En la comparació entre països, Espanya surt amb mala nota. És, de fet, l’estat de la UE més car i només apareix per darrere del Regne Unit. Així, si en el cas britànic el tren és quatre vegades més car que l’avió, l'Estat té el multiplicador en el 3,8. Bèlgica (3,6) i França (3,5) van al darrere. 

Cargando
No hay anuncios

Entre les cinc rutes d’Europa on el tren dispara més el seu preu per sobre de l’avió, tres impliquen Espanya: a part del Barcelona-Londres, 10,3 cops més car de mitjana en tren, el València-París és el segon més car (7,9 vegades) i el Madrid-Brussel·les, el quart (7,4 vegades). 

L’única bona notícia per a Espanya és la línia Barcelona-Madrid, amb alta velocitat i una forta competència, que és l’única amb origen o final a Espanya que apareix entre les 12 millors línies de tren d’Europa si tenim en compte el seu preu respecte a l’avió. En les altres 13 rutes espanyoles, el tren perd la comparació respecte al que Greenpeace denomina “l’opció més perjudicial”, en referència a l’avió. 

Cargando
No hay anuncios

Per què Espanya en surt tan mal parada? L’informe és clar: “De tots els països estudiats, Espanya té la densitat més alta d’aerolínies low cost”. En el seu recompte inclou Ryanair, easyJet, Vueling, Volotea, Air Europa i, més desconeguda, Wizz Air. 

L’informe lamenta que les connexions internacionals de tren des d’Espanya són “força rares” i posa dos exemples: no es pot anar de Madrid a Lisboa en tren, i un trajecte des de la capital espanyola a Roma portaria més de 24 hores de temps. 

Un altre problema que l’estudi denuncia és la manca de trens nocturns. “Són la millor opció per trajectes en tren eco-friendlies en llargues distàncies”, diu l’estudi, que enumera 26 trens nocturns de 112 rutes. L’anàlisi lamenta que hi ha moltes rutes sense connexió ferroviària “decent”. Entre les rutes que caldrien, destaca el Madrid/Barcelona-Roma o el Lisboa-Madrid/Barcelona. 

Cargando
No hay anuncios

Crítica a les subvencions

Greenpeace tanca el diagnòstic amb recomanacions concretes. “Les institucions de la UE i els governs nacionals continuen subsidiant el canvi climàtic a través de regals a les aerolínies i als aeroports”, lamenta l’organització. És gràcies a aquests “escandalosos subsidis”, diu Greenpeace, que “volar segueix sent una opció per a molts ciutadans malgrat el seu terrible impacte en el clima”. 

Per això demana retirar exempcions d’IVA als bitllets d’avió i a l’impost al querosè, introduir nous impostos a aquest mitjà de transport, reduir l’IVA als bitllets de tren o acabar amb els subsidis a aeroports i aerolínies. També demana crear modalitats de bitllets de tren vàlids a tot Europa i més barats que l’Interraïl. Altres peticions de Greenpeace són la prohibició de la publicitat de les aerolínies i la dels vols curts on ja hi ha alternativa ferroviària. 

Cargando
No hay anuncios
Les pitjors rutes ferroviàries
  • València-París<p>El trajecte en tren comporta més de 14 hores, amb una o dues escales. Amb tot, l'opció ferroviària és entre 3,8 i 12 cops més cara que l'avió. El 2019, 570.000 persones van volar en aquesta ruta; el canvi al tren hauria estalviat 75.000 tones de gasos nocius.</p>
  • Madrid-París<p>El vol sempre ha estat més barat en aquesta ruta: el tren més econòmic costa un 61% més. El 2019, més de 2,5 milions de passatgers van fer aquest trajecte en avió. El canvi al tren hauria estalviat 302.000 tones de gasos d'efecte hivernacle. </p>
  • Barcelona-Ginebra<p>El tren més ràpid entre Barcelona i la ciutat suïssa dura vuit hores amb dues escales; si només se'n fa una es triga 11 hores i mitja. L'opció més contaminant, l'avió, té preus des de 25,99 euros, denuncia Greenpeace, per la qual cosa el tren és de mitjana 2,7 cops més car. El 2019, 638.000 persones van fer la ruta en avió, provocant 52.000 tones de gas d'efecte hivernacle.</p>
  • Barcelona-La Corunya<p>El trajecte en tren més ràpid dura 7 hores i 14 minuts, amb parada a Madrid. Tot i ser molt més lent que l'avió, només és més barat en reserves a molt curt termini, en la resta de casos, el tren sempre és més car. Un vol entre les dues ciutats causa 236 quilos per passatges de gasos d'efecte hivernacle; el tren estalviaria el 86% d'aquestes emissions. </p><p><br></p>
  • Barcelona-Luxemburg<p>Ryanair sempre és més barat que el tren. L'opció ferroviària requereix 11 hores 15 minuts i de mitjana costa tres cops més que l'avió. El 2022, 124.000 passatgers van fer la ruta, causant 38.000 tones de gasos d'efecte hivernacle. </p><p><br></p>