eDreams retalla les pèrdues i frega els tres milions de subscriptors
L'agència de viatges en línia tanca l'últim exercici amb un rècord de facturació de 382 milions d'euros
BarcelonaEl model de subscripció ja és una manera de funcionar aplicable a gairebé tots els sectors de l'economia, també al turisme. L'agència de viatges online eDreams Odigeo fa cinc anys que assaja aquesta via d'ingressos –va començar a França– i assegura que ara comença a veure'n els fruits: l'exercici del 2021 (de l'1 d'abril de l'any passat al 31 de març d'enguany) va tancar-lo amb 2,9 milions de clients subscrits al seu programa Prime, el triple que l'anterior, i només en l'últim trimestre en va sumar mig milió. "Som els únics del sector que ho hem posat en marxa", ha destacat aquest dijous el director financer de la companyia, David Elizaga, durant la presentació de resultats. El grup calcula que en tres anys pot aspirar a ampliar aquesta base per sobre dels 7 milions.
Tot i així, l'agència de viatges encara va patir durant el 2021 la lenta recuperació del turisme arreu del món i va acabar l'exercici amb unes pèrdues netes de 65,4 milions d'euros enfront dels 124,2 milions registrats un any enrere, una reducció del 47,3% en un any, segons ha informat la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Els números vermells encara superen els del 2019, l'últim any sense covid, quan l'empresa va perdre 40,5 milions. El seu conseller delegat, Dana Dunne, ha tret pit de la facturació rècord de l'empresa, en un any marcat per les variants delta i òmicron amb què la pandèmia va seguir entorpint els viatges. Els ingressos es van multiplicar per tres, fins als 382,6 milions, la qual cosa representa "el volum més gran" de la seva història.
eDreams també va gairebé triplicar les reserves, fins als 12,5 milions, un 10% més respecte als nivells precovid. De fet, Elizaga ha remarcat que, tot i la incertesa per la guerra a Ucraïna, en els últims mesos el volum s'ha situat molt per sobre dels registres d'abans de la pandèmia. Al maig van captar un 58% més de reserves que el 2019. "Això en el context d'una indústria que encara no s'ha recuperat i segueix un 30% per sota [de les dades de fa tres anys]", ha afegit el directiu. Així doncs, l'empresa s'ha atrevit a fer més previsions a tres anys vista i ha assegurat que assolirà un ebitda cash (resultat operatiu sumat als ingressos de les subscripcions que ja s'han cobrat) de 180 milions d'euros el 2025.
En aquest sentit, Elizaga també ha explicat que fa unes setmanes eDreams va declinar el rescat de 65 milions d'euros que havia demanat a la SEPI per reflotar la seva situació financera. "Ho vam sol·licitar just en l'onada de la variant Delta i havien passat gairebé dotze mesos de tràmit, ara ja no necessitem aquest finançament", ha admès. D'altra banda, la plataforma turística ha reconegut que no té plans per reubicar la seva seu social a Barcelona, després d'aprovar un trasllat de Luxemburg a Madrid l'any passat.