Els cotxes nous matriculats a les Balears el 2019 emeteren més CO2 de mitjana que l'any anterior

Aquest augment de les emissions a les Illes estan per sobre de les del conjunt de l'Estat

L’Aevab calcula que es fa de manera il·legal l’exportació des de les Illes d’aproximadament el 50% dels vehicles (una activitat comercial en auge).
M. C.
02/02/2020
2 min

PalmaEls cotxes nous matriculats durant l'any 2019 a les Balears emeteren més CO2 de mitjana que l'any anterior, segons les darreres dades donades per Faconauto, la patronal espanyola de concessionaris de l'automoció. Aquesta patronal ha encarregat un estudi a la consultora MSI.

El resultat d'aquest treball és que, de mitjana, els cotxes matriculats a les Balears l'any 2018 tenien unes emissions de CO2 una mica per sobre dels 116 grams per quilòmetre recorregut. Els turismes matriculats a les Illes durant el 2019 varen elevar aquestes emissions mitjanes fins als 119 grams per quilòmetre recorregut, un 2,59% més.

Aquest increment està molt per sobre de la pujada mitjana estatal, que va ser del 0,85%, 117 grams per quilòmetre recorregut el 2018 i 118 grams el 2019. La matriculació de vehicles nous entre un any i l'altre va disminuir. Així, el 2018 les matriculacions a les Illes varen ser 34.641 i el 2019 es varen matricular 30.007 cotxes nous.

Segons l'estudi, l'any 2019 va tancar amb una caiguda del 22,9% de les matriculacions de vehicles dièsel d'última generació. Vehicles que emeten menys CO2 que els de gasolina i que suposen ja només un 29% del mercat. Aquest descens sumat a l'augment de les matriculacions de cotxes de gasolina, en un 3,7%, suposant un 61% del mercat, i la predilecció dels compradors pels SUV, explicarien l'increment, segons Faconauto. L'any passat, la resta de les tecnologies alternatives no van acaparar un mercat suficient perquè influïssin en un millor resultat d'aquest paràmetre.

Des de la patronal adverteixen que, amb aquesta configuració del mercat, serà molt complicat que el sector compleixi amb els objectius d'emissions imposats per Europa per a enguany. El 2020 no podran superar els 95 grams de CO2 per quilòmetre recorregut. Faconauto calcula que, per aconseguir aquest objectiu, els vehicles dièsel haurien de tornar a representar prop del 50% del mercat, mentre que les vendes d'elèctrics haurien de triplicar-se.

"S'ha de tornar a col·locar el dièsel al lloc que li correspon i dir-ho als compradors per treure'ls de la confusió", assegura Marta Blázquez, vicepresidenta executiva de Faconauto. Si les vendes de cotxes dièsel augmentassin, diu aquesta executiva, les emissions mitjanes baixarien. I posa l'exemple del Japó, on el govern està donant subvencions directes a la compra de cotxes dièsel com a tecnologia de transició cap a la descarbonització.

stats