Un 10% de les empreses de les Illes es considera d'alt creixement

Impulsa identifica 467 societats que han crescut més d'un 20% anual durant tres anys consecutius

Un 10% de les empreses de les Illes es consideren d'alt creixement
Carles Tudurí
27/06/2019
2 min

PalmaA les Illes hi operen un total de 467 empreses d'alt creixement, una xifra que representa el 10,6% de les societats de més de deu treballadors que tenen seu a la comunitat balear, segons dades aportades aquest dijous per la Fundació Impulsa Balears. Són qualificades d'aquesta manera les unitats empresarials de deu treballadors o més que aconsegueixen incrementar el nivell de facturació o ocupació a un ritme mitjà superior al 20% anual durant tres anys consecutius.

Així mateix, entre aquestes empreses identificades a les Illes també hi ha un total de 46 empreses menors de cinc anys o ‘gaseles’, les quals aconsegueixen un pes reduït, de l'1%, sobre el teixit regional.

"En aquests moments, una quarta part de les empreses que està transitant per una experiència d'alt creixement té més de 25 anys (24,6%), mentre que prop d'una tercera part acumula una antiguitat d'entre 15 i 25 anys (31,5%)", destaca l'estudi d'Impulsa Balears.

Antoni Riera, director tècnic de la Fundació, explica que "l'alt creixement té, a més, una notable incidència sobre teixits considerats madurs, perquè com a mínim una de cada deu empreses de l'hostaleria (9,6%), el comerç (12,7%) i la construcció (16,2%) l'estan experimentant a l'Arxipèlag".

Aquests resultats deriven de l'i|focus: el fenomen de l'alt creixement empresarial elaborat per Impulsa Balears per identificar i monitorar aquest tipus d'empresa.

Per tal de donar a conèixer la iniciativa, s'ha fet la conferència ‘Creixement empresarial i competitivitat: practicant el carpe diem’, presentada per Eduardo Soriano, president d'ISBA i vocal de la Fundació, que ha destacat la necessitat de "calibrar la capacitat del nostre teixit empresarial per superar els danys de les fases recessives del cicle econòmic, però, sobretot, per decidir sobre quins fonaments volem basar la recuperació dels nostres principals marcadors d'activitat i ocupació".

En el transcurs de la seva ponència, Antoni Riera ha assenyalat que el fenomen de l'alt creixement "és inherent a l'empresa, per la qual cosa qualsevol empresa activa pot experimentar-lo una o més vegades al llarg del seu cicle de vida".

Casos concrets

A fi d'il·lustrar amb exemples reals el fenomen de l'alt creixement, la Fundació ha comptat, en aquesta ocasió, amb la participació d'Andrés Vidal, director general d'Autovidal; Begoña Amengual, directora general de Mac Hotels, i Fernando Sampol, director de gestió d'actius de Sampol Enginyeria i Obres.

Tots els participants lideren empreses que, en els darrers exercicis, han experimentat creixement en una o més de les seves unitats de negoci des d'estratègies corporatives substancialment diferents.

Vidal ha comentat que "el guany de volum ens ha permès desenvolupar departaments especialitzats de caràcter transversal que resulten en una millor gestió de tota la companyia”.

Per la seva banda, Amengual ha parlat de l'aposta per la diferenciació "des de la creació d'una nova marca vinculada a una experiència d'allotjament d'alta gamma" que ha impulsat Mac Hotels.

Sampol ha comentat la importància de la internacionalització de “serveis altament especialitzats i a l'avantguarda de la innovació i la demanda tant en mercats madurs com emergents”. Aquest factor ha estat causa i conseqüència de l'alt creixement experimentat per l'empresa mallorquina.

stats