Les empreses, desesperades per fer tornar els treballadors a l’oficina
Algunes companyies ofereixen àpats gratis, gimnasos o l'opció de dur la mascota a la feina
Després de molts confinaments, el ritme de vida ha tornat a la normalitat. Es tornen a celebrar casaments, els comensals omplen els restaurants i els centres comercials estan plens de nou. L’única excepció són les oficines. Qualsevol dia del passat mes d'agost, l’oficina mitjana no atreia més que un terç dels seus empleats, amb una presència més habitual d’una quarta part.
Per temptar els treballadors a repoblar les seves taules, les empreses ofereixen ofertes generoses... i cada vegada més desesperades. Un exemple seria el menjar. Des de fa temps els gegants tecnològics proporcionen àpats gurmet cuinats per xefs. Però ara més companyies donen dinars gratis, barbacoes i una llarga llista de food trucks per animar la presència a les oficines. Una enquesta de Fooda, una empresa de càtering per a empreses, indica que un 80% dels treballadors són més proclius a tornar a l’oficina quan se’ls dona dinar gratis.
L’alcohol és un altre element popular. Microsoft va regalar tasts de cerveses i vins als empleats que tornin presencialment, mentre que els llogaters de l’edifici Starrett-Lehigh, a Manhattan, tenen la seva pròpia cocteleria de 55 metres quadrats. En altres llocs, les ofertes van des de llars d’infants fins a bugaderies o nous aparcaments. Google va contractar l’estrella del pop Lizzo per actuar davant de la seva plantilla; GFP Real Estate, una immobiliària de Nova York, va organitzar tómboles per sortejar entrades per a partits de futbol americà. Bloomberg ha ofert un pagament de 75 dòlars per als costos de transport.
Mascotes a la feina
Les estratègies per animar les oficines són infinites. Les companyies instal·len bars de sucs, sales de meditació i gimnasos. A l'edifici 22 Bishopsgate, a Londres, que és la seu d’empreses com el bufet legal Cooley, les mascotes hi tenen el seu propi accés. També s’hi ofereixen una àmplia varietat de serveis. Els treballadors del banc Credit Suisse compten amb un restaurant amb estrelles Michelin a la seva seu de Nova York. Les oficines de la marca de cosmètica francesa L’Oréal tenen a la seva disposició un saló d’ungles.
Algunes companyies fins i tot es desfan dels plànols d’oficines sense parets per canviar-los per opcions més atrevides. Salesforce ha obert un ranxo als boscos de Scotts Valley, a Califòrnia, on organitzarà cursos de formació per als treballadors, així com passejos per la natura, sessions de ioga i classes de cuina. L'entitat financera Citi ha obert un hub per a banquers joves a la ciutat de Màlaga.
Els defensors més abrandats de l’oficina, però, prefereixen la mà dura. Firmes com Goldman Sachs –el conseller delegat de la qual, David Salomon, va titllar el teletreball d’"aberració"– estan frenant aquest tipus de mesures. Al setembre el banc d’inversió es va desfer d’una oferta crucial a les seves oficines: el cafè gratuït. A més, va eliminar tots els protocols per al covid-19 i va ordenar a la plantilla que tornés presencialment cinc dies a la setmana. Si les pastanagues no funcionen, algunes empreses desesperades optaran per canviar-les per bastons.