Macroeconomia

Espanya també busca fer-se un lloc a l'Índia

Pedro Sánchez inaugura una planta d'Airbus al país asiàtic, mentre busca desencallar un contracte per a Navantia

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i el primer ministre de l'Índia, Narendra Modi.
28/10/2024
2 min

MadridTot i que algunes veus apunten que el boom econòmic de l'Índia és un "mite", degut l'augment de les desigualtats, en paraules de l'economista indi Ashoka Mody, a Occident no passa per alt que el país s'ha convertit en la cinquena potència econòmica mundial i que l'agenda del primer ministre indi, Narendra Modi, no només té el creixement econòmic entre les seves prioritats, sinó que aspira a ser un aliat comercial alternatiu a la Xina. És en aquest context que té lloc el primer viatge oficial del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, a l'Índia. De fet, es tracta del tercer intent d'un president del govern espanyol d'obrir-se camí a Nova Delhi –José Luis Rodríguez Zapatero hi va viatjar el 2006 i Felipe González el 1993– i, alhora, enfortir i diversificar la presència d'Espanya a tota la regió asiàtica.

El viatge de Pedro Sánchez ha estat marcat per la inauguració aquest dilluns d'una planta d'Airbus a la localitat de Baroda (Gujarat). La fàbrica es dedicarà al muntatge final de 40 avions militars de transport C-295, de les forces armades de l'Índia. Es tracta d'un projecte conjunt amb l'empresa índia Tata que es va signar el setembre del 2021 per un valor de 2.100 milions d'euros. "No només s'inaugura una instal·lació industrial d'avantguarda, sinó que es tracta d'un projecte extraordinari entre dues empreses emblemàtiques", ha expressat Sánchez durant l'acte d'inauguració.

A banda del primer ministre de l'Índia i d'altres autoritats del país asiàtic, al president espanyol l'ha acompanyat el ministre d'Indústria, Jordi Hereu, i el titular de Transports, Óscar Puente, així com representants de totes dues companyies. Durant la visita, els dos governs també han firmat un memoràndum d'entesa pel desenvolupament de les infraestructures i, en particular, del tren al país asiàtic. Fa anys que l'Estat aprofita el desplegament intern de l'alta velocitat per vendre's a l'exterior i capitalitzar contractes.

El primer ministre indi, Narenda Modi i el president, Pedro Sanchez, durant el "recorregut d'honor" en la seva arribada avui a l'Índia.

Duel pels submarins

Però els interessos d'Espanya a l'Índia van més enllà. De cara a evitar un desenllaç com el que es va viure amb la fàbrica de bateries de Tata Motors –es tractava d'una inversió de Nova Delhi que Espanya va perdre i va acabar espetegant al Regne Unit–, el president espanyol ha aprofitat el viatge per defensar l'oferta de Navantia per a la construcció de sis submarins per valor de 4.800 milions d'euros, i que també servirien a l'armada índia.

L'empresa pública espanyola dedicada a la construcció naval militar i civil, però, té un competidor: l'alemanya TKMS. De fet, el canceller alemany Olaf Scholz també va ser la setmana passada a l'Índia en el marc d'un viatge oficial. Així, Sánchez ha aprofitat la trobada amb Modi per abordar la licitació. Fonts governamentals expliquen que el president espanyol ha manifestat "l'incondicional suport" a Navantia i ha defensat "la qualitat i les especificacions de la proposta de Navantia" per a la construcció dels submarins. Ara, qui ha de resoldre la pugna és Modi.

stats