Energia
Economia08/10/2023

Europa domestica el gas, però no pot amb l’encariment del petroli

L'escalada del cru i els carburants posa contra les cordes la lluita contra la inflació

BarcelonaFinals d'agost del 2022. El preu del MWh del gas natural al mercat d'Amsterdam se situava al voltant dels 300 euros. Un preu mai vist. Els països europeus acaparaven gas als seus magatzems per la por del tall del subministrament rus arran de la guerra a Ucraïna. Però va passar l'hivern sense problemes, Europa va demostrar que tenia capacitat per parar el xoc, i el preu ara se situa al voltant dels 40 euros, molt similar al del gener del 2022, just abans de l'inici de la guerra.

Però no passa el mateix amb el petroli. El gener del 2022 es pagava a 85 dòlars per barril de Brent de mitjana. Amb la guerra es va iniciar una escalada i al juny de l'any passat va assolir els 122 dòlars, però després va començar la senda del descens i un any després cotitzava per sota dels 75 dòlars. Un abaratiment que no s'ha quedat als mercats per una actuació concertada de l'OPEP i els seus socis. Les retallades de la producció per part de l'Aràbia Saudita i Rússia han afectat de nou els preus: entre el juny i el setembre el cru de referència a Europa s'ha encarit més d'un 25%. "No hi ha un problema d'oferta, sinó de càrtel", sentencia el catedràtic d'Economia de la UPF José García Montalvo. Això es demostra amb el que ha passat l'última setmana. El preu continua alt, però en set dies ha baixat un 14% només pels rumors sobre la possibilitat que l'Aràbia Saudita i Rússia reverteixin una part de la seva retallada de la producció.

Evolució del preu del petroli
En dòlars el barril Brent
Cargando
No hay anuncios

Aquest augment del preu del petroli ha repercutit directament en el preu dels carburants i, per tant, en la inflació. El preu del litre de benzina, al juny, es pagava de mitjana a Espanya a 1,5 euros. Ara està a 1,7 euros, un augment de més del 13% en un trimestre. La inflació a Espanya, en taxa anual, se situava al setembre en un 3,5% (segons la dada avançada), molt superior a l'1,9% del juny, i l'Institut Nacional d'Estadística no va dubtar a culpar en gran part del repunt els preus de l'energia. De fet, mentre que l'IPC subjacent –en el qual no es compta l'energia i els aliments frescos, més volàtils– ja ha començat a dibuixar la corba, en el cas de la inflació general continua amunt. "La inflació a Espanya està molt influïda pel petroli", diu García Montalvo, que indica que si el preu del cru es manté en nivells alts, la taxa d'inflació anual augmentarà més quan arribi la comparació amb el primer trimestre d'aquest any, quan el preu del petroli es va abaratir. "Tindrà un impacte important en la inflació", assegura.

Evolució del preu dels carburants
En euros el litre

A més, el catedràtic indica que si el preu es manté en els nivells alts a mitjà termini "es traslladarà a tota la cadena" i afectarà tots els productes, perquè el petroli s'utilitza a l'agricultura, al transport, als envasos i en molts altres sectors.

Cargando
No hay anuncios

El servei d'estudis del BBVA (BBVA Research), en el seu últim informe sobre l'economia espanyola destaca el fet que el gas no sembla que hagi d'aportar tensions inflacionistes. Del gas diu que "la seva disponibilitat sembla assegurada de cara al pròxim hivern". "BBVA Research estima que les progressives correccions a la baixa de les expectatives sobre el preu d'aquest bé des de l'inici del 2023 podrien estar afegint poc menys d'un punt percentual al PIB i limitant un punt la inflació", conclou.

Per tant, la preocupació en els mercats energètics europeus ha basculat del gas al petroli. CaixaBank Research, el servei d'estudis del banc català, destaca en el seu últim informe la "forta pujada" del preu del barril de Brent –de referència a Europa–, que només al juliol es va encarir un 14%.

Un problema d'oferta

Per què s'apuja el preu del petroli? Bàsicament és un problema d'oferta. L'Agència Internacional de l'Energia (AIE), en el seu últim informe mensual, alerta que la demanda està en xifres rècord, per sobre de la del 2019. Per tant, l'impacte de la retallada en la producció de l'Aràbia Saudita i Rússia durà a "un important dèficit d'oferta", que no podrà compensar l'augment de la producció a l'Iran i altres països que no formen part del càrtel.

Cargando
No hay anuncios

Al final, el bloc format per l'Organització de Països Exportadors de Petroli i els seus aliats (OPEP+) ha retallat les seves aportacions al mercat en 2 milions de barrils diaris entre el gener i l'agost per les retallades voluntàries de Riad i Moscou, que s'han vist només en part compensats per les extraccions addicionals de l'Iran (uns 600.000 barrils diaris), indica l'organisme.

L'AIE considera que la supressió de les retallades de l'Aràbia Saudita i Rússia al començament del 2024 hauria de donar lloc llavors a un superàvit al mercat, però en la seva anàlisi planteja un cert grau d'incertesa, tenint en compte el baix nivell de les reserves.

Creix la compra fora de l'OPEP

Davant d'aquesta situació dels mercats, la clau és disminuir el consum, augmentar les reserves estratègiques i buscar subministraments fora de l'OPEP+. És el que està fent Espanya. Les importacions de cru es van situar en els 5,485 milions de tones el mes d'agost, cosa que representa una caiguda de l'1,7% respecte al mateix mes de l'any passat, segons dades de la Corporació de Reserves Estratègiques de Productes Petrolífers (Core). En l'acumulat anual el descens de les importacions de cru s'incrementa fins a una caiguda del 5,8% respecte als vuit primers mesos del 2022.

Cargando
No hay anuncios

Els Estats Units, amb 779.000 tones –14,2% del total– és el principal subministrador de cru a Espanya, amb un augment interanual del 23,2%. El van seguir el Brasil, amb 747.000 tones –13,6% del total–, amb un augment d'un 291,4% davant l'agost del 2022, i Mèxic, amb 628.000 tones –11,4% del total– que les va augmentar un 8,3%.

Crida a allargar les mesures de xoc

L'encariment del petroli i dels carburants dels últims mesos ha portat les associacions de consumidors i patronals més afectades, com el transport, a demanar que les mesures anticrisi, que de moment està previst que durin fins a fi d'any, s'allarguin. Al juny el govern espanyol va prorrogar fins al 31 de desembre del 2023 la bonificació als combustibles per al sector del transport professional per carretera i es va comprometre a mantenir la rebaixa de 10 cèntims al dièsel fins al 30 de setembre, mentre que des de l'1 d'octubre el descompte és de 5 cèntims per litre per al sector. Per a les flotes mogudes per gas hi havia una compensació de 13 cèntims fins a aquest setembre i de 7 cèntims d'euros des de l'1 d'octubre fins a final d'any.