BarcelonaLa Paula té 25 anys i viu en un pis de lloguer de 70 metres quadrats a Vic amb la seva parella. Posa la calefacció al vespre “si fa fred” i abans d’anar a treballar. “Des que van començar a anunciar la pujada de preus anem amb molt de compte”, insisteix. La factura de gas que li ha arribat dels últims dos mesos puja a 680 euros; la de fa un any no arribava als 50 euros. El seu lloguer és de 570 euros. “Pago més de gas que de lloguer”, conclou.
Des que va rebre la factura s’ha intentat posar en contacte amb la comercialitzadora, Catgas, a través del número de telèfon d’atenció al client. “O la línia estava ocupada o quan passaven un parell de minuts la trucada se’t penjava”, explica. Cansada de no obtenir resposta, va fer un tuit per denunciar tant el preu com les dificultats per comunicar-se amb la companyia, que finalment li va respondre que enviés un correu electrònic al qual van donar resposta passades més de 24 hores. “Es van passant la pilota entre la comercialitzadora i la distribuïdora, que és Nedgia, i depèn de Naturgy; ara [dijous passat] he rebut un correu explicant que el preu del gas s’ha disparat”, diu. Mentre no aclareixi d’on surt aquest import de 680 euros, la Paula ha decidit retornar la factura. “Tenim 25 anys, no podem pagar aquests rebuts”, insisteix.
La Paula és només una dels centenars de persones que s’han trobat entre finals i principis d’any amb factures tant de gas com de llum estratosfèriques. Només cal entrar a les xarxes socials per trobar usuaris que pengen fotografies de rebuts de llum que pugen a 269,23 euros, en aquest cas d’Endesa i d’una persona que viu sola en un pis de 53 metres quadrats, o de 387 euros de Catllum, entre molts altres exemples i companyies.
¿Però a què es deu aquest augment? L’increment respon bàsicament a tres factors, segons José Enrique Vázquez, president del Grup de Gestors Energètics. El primer és que molts dels contractes amb preus fixos que havien pactat els clients vencen entre el desembre i el gener. “Ara es troben amb els nous preus”, explica. La segona causa és l’anomalia que s’ha produït amb les lectures estimades (per llei es poden fer fins a 11 lectures d’aquest tipus a l’any). “En molts casos eren més baixes que el consum real i quan s’ha regularitzat el client s’ha trobat amb rebuts de més de mil euros després de tres mesos, per exemple, havent-ne pagat habitualment només 50”. I, finalment, tant al desembre com al gener està fent més fred de l’habitual i hi ha hagut més teletreball a causa de la variant òmicron, fets que fan augmentar els consums.
Problemes des de l’estiu
Pel que fa a les companyies, Endesa, a banda de l’augment dels preus del mercat i de la finalització dels contractes amb tarifes fixes de clients, argumenta que s’arrosseguen problemes de facturació des de l’estiu passat, quan va entrar en vigor la factura per trams i la baixada de l’IVA. “Es va haver d’adaptar el software de la companyia a la nova facturació, fet que ha comportat retards a l'hora d'emetre els rebuts i també en les lectures estimades”, expliquen portaveus de la companyia, que asseguren que aquests casos afecten un 1% dels 10 milions de clients que té a Espanya. Endesa espera que durant el primer trimestre d’aquest any quedi tot resolt. Pel que fa a Catgas, recorda que en només un any el preu del gas s’ha multiplicat per sis en el mercat majorista. “Fa un any el compràvem 14,10 €/kWh i ara a 90 €/kWh i aquí s’hi han de sumar peatges i impostos”, asseguren els seus portaveus, que també reconeixen un retard amb els rebuts des del canvi de facturació per trams. “Hi ha hagut clients sense factura durant quatre mesos i ara reben la suma de tot, s'hauria de veure cada un dels casos”, apunten.
Què pot fer el client davant d’una factura desorbitada o per evitar-la? El primer, segons el president del Grup de Gestors Energètics, és comparar preus entre les companyies i demanar ofertes a comercialitzadores més petites. “Si es remena sempre treus alguna cosa”, deixa clar. En el cas que ja s'hagi rebut la factura, Vázquez apunta que cal presentar una queixa per escrit dient que no s’està d’acord amb l’import i un cop presentada, retornar el rebut. “Si el retornes sense haver fet la queixa et poden tallar el subministrament”. Si l’empresa no respon, s’ha de presentar una queixa a través d’alguna de les associacions de consumidors.
Vázquez alerta que el preu de l’energia continuarà disparat encara uns quants mesos entre altres causes pels problemes geopolítics entre Rússia i Ucraïna.
Passos per prevenir factures desorbitades i què fer un cop ja l’has rebut
“Tal com es fa a l’hora de contractar altres serveis, com el de telefonia, cal comparar ofertes entre les empreses comercialitzadores i, sobretot, entre les locals”, assegura Vázquez.
Amb hiverns freds com el que estem vivint actualment i l’augment del teletreball a causa de variants del covid, com ara l’òmicron, cal vigilar especialment el consum de llum i gas.
En cas que arribi una factura desorbitada, el primer pas és presentar una queixa a la companyia comercialitzadora perquè expliqui els motius. “Millor fer-ho per escrit que per telèfon”, rebla Vázquez.
Un cop presentada la queixa per escrit i a l’espera que l’empresa et respongui (té un termini de 30 dies per fer-ho), s'ha de donar l’ordre al banc perquè retorni la factura.
Si l’empresa no atén la petició, es pot presentar una queixa a qualsevol associació de consumidors. En cas que la factura superi els 600, per llei es pot pagar de manera fraccionada durant 12 mesos.