Farmers & Co obrirà vint botigues durant el 2019
El pla d’expansió de la unió de cooperatives farà una passa presencial en l’exposició del producte
MaóEl projecte Farmers & Co va néixer a Menorca, l’any 2016, per iniciativa de la Cooperativa del Camp, amb l’objectiu de comercialitzar els productes del camp. Al final de 2017 s’hi va sumar una desena de cooperatives de totes les illes de l’arxipèlag. Una unió de cooperatives que ha permès ampliar el ventall de productes, reforçar la imatge de la marca i afrontar amb més seguretat i garanties les possibilitats comercials i d’expansió del projecte. Avui dia, Farmers & Co té més de 600 associats i un total de 19 botigues obertes a les Illes, alhora que continua amb el procés d’expansió a tot Espanya i l’estranger.
El catàleg de productes autòctons inclou més de 500 referències, entre les quals cal destacar els formatges artesans, els embotits, la carn, la fruita i la verdura de temporada, els condiments i la fruita seca, les conserves, la rebosteria tradicional, els vins, els licors i l’artesania. Entre els serveis que ofereix Farmers & Co també trobam càtering per a reunions, conferències i presentacions. Una altra línia d’actuació són els regals de la marca, com lots d’empresa i per a particulars, caixes de regal temàtiques o personalitzades, bosses de regal, detalls i miniatures. Amb la finalitat de contribuir al manteniment del sector agrari de les Illes i a la conservació del territori i del paisatge, Farmers aposta per la qualitat a un preu just per a la gent del camp i es compromet amb un projecte que valora el producte local i els seus productors.
L’activitat a Farmers & Co és contínua. S’organitzen degustacions, tallers i cursos de productes a les botigues i a les finques productores. El repte és que els clients en coneguin el procés d’elaboració, l’origen. També aposta per fusionar el producte amb la gastronomia. La transformació de la matèria primera en una elaboració culinària aporta un valor afegit al producte de Farmers. Aquestes experiències gastronòmiques, denominades ‘Farmers Way’, es duen a terme a les diferents finques repartides per totes les illes de les Balears.
Un 2019 ambiciós
El pla d’expansió de Farmers & Co afronta un exercici il·lusionant i amb importants reptes damunt la taula. El director comercial i impulsor del rellançament del producte local menorquí, Tolo Mercadal, explica que la idea és “obrir una vintena d’establiments, cosa que representa tenir una previsió de dues obertures al mes de mitjana”. En aquests moments hi ha nou botigues de Farmers a Mallorca. És precisament el mercat balear el primer objectiu que s’ha de consolidar, segons apunta Mercadal, ja que “cal enfortir l’estructura comercial a totes les illes però especialment a Mallorca. Consideram que tenim a les Balears un ampli ventall d’opcions per donar a conèixer el nostre producte, així com la forma de comercialització”.
Paral·lelament a la consolidació balear, el director comercial de Farmers & Co reconeix que “treballam amb l’estratègia per expandir-nos a altres punts de la Península i també a l’estranger”. Pel que fa a Espanya, Mercadal detalla les pròximes obertures, “estrenarem tres noves botigues a Madrid que s’afegiran a la que ja hi tenim. També ens implantarem a Catalunya, un mercat sensible als nostres productes. A la zona nord de l’Estat també volem estar presents, com per exemple a Navarra, i finalment a Portugal”. La idea de negoci per a 2019 és anar a la distribució, una nova faceta. Fins ara venien directament al client a través de negocis. Ara, el panorama canvia i s’augmenta el ventall de possibilitats, tal com comenta Mercadal, “en aquest moment podem anar a un hotel o una cadena de restaurants i oferir el nostre producte Farmers mitjançant el canal Horeca (hotels, restaurants i cafeteries)”.
D’altra banda, el projecte Farmers & Co viurà un capítol històric durant l’actual exercici amb la celebració de la primera convenció a Menorca de tots els franquiciats. Tolo Mercadal apunta possibles dates “entre final de maig i principi d’abril”. La cita amb els franquiciats té com els objectius de fer balanç, posar en comú les estratègies comercials i analitzar els reptes del futur.
El model impulsat per Farmers s’ha posicionat com un referent en la comercialització del producte autòcton. Per a Tolo Mercadal, “el moviment social que representam és el denominat capitalisme conscient, és a dir, nosaltres hem de vendre més, però cal saber a qui venem el producte, com ho feim i on destinam els diners. Tot això amb la finalitat de reforçar l’estructura comercial”. Mercadal defensa el model de negoci tenint en compte les necessitats d’aquells que elaboren el producte del qual s’aconsegueix un rèdit econòmic. En aquest sentit, el director comercial de Farmers & Co assegura “no ens volem fer rics, però hem de fer que el nostre codi ètic aflori més”.
Estratègia progressiva
Per acabar, Tolo Mercadal explica que “el ritme de creixement d’aquest projecte ha de ser l’adequat. En el cas contrari, es cauria en un error d’implantació rellevant”. Es tracta d’una estratègia progressiva i més segura. La posada en escena ha donat el seu rendiment i el sector agrari menorquí ha vist una sortida al seu potencial. Mercadal també avança que “hi ha grups empresarials interessats a introduir Farmers a les seves franquícies i ho estam negociant”. Són precisament aquestes empreses que s’han interessat per la marca i pel moviment social que representa Farmers les que apostarien per aquesta iniciativa davant hipotètiques adversitats econòmiques. Consideren que en èpoques de recessió, el model de Farmers i les firmes prioritàries, sobreviuran millor que les secundàries. La feina està encaminada en aquesta direcció: finalitzar el 2019 com a primera marca.