Fons europeus

Fons Feder per portar els Grammy Llatins a Sevilla

Andalusia preveu un impacte econòmic de 500 milions d'euros i encarrega un estudi per quantificar-lo

Rosalía als 23 premis del Grammys Llatins
16/11/2023
3 min

BarcelonaShakira, Karol G i Camilo són els artistes més nominats en els Grammy Llatins d'enguany, però aquesta edició sembla que fa dies que té un clar guanyador. Almenys al parer de la Junta d'Andalusia, ara en mans del PP: ha aconseguit portar a Sevilla la gala anual dels guardons de referència per a la música llatina, que mai havia sortit dels Estats Units. L'objectiu? Consolidar Andalusia "com una marca de prestigi al món".

Darrere d'aquesta operació hi ha un contracte multimilionari de l'Empresa Pública per a la Gestió del Turisme i de l'Esport d'Andalusia amb Comercial de Contenidos Audiovisuales 2007, la companyia que té els drets en exclusiva de l'ús de la marca. Es tracta d'un contracte de patrocini de 22 milions d'euros, el més car firmat per aquesta empresa el 2023.

Ara bé, els diners no provenen de la Junta d'Andalusia, sinó en gran part de la Unió Europea. El projecte ha estat cofinançat en un 80% (17,6 milions) pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), la resta anirà a càrrec del govern autonòmic.

Un ús adequat?

Aquest fons europeu té dos objectius principals: la inversió en creixement i ocupació per enfortir el mercat laboral i les economies regionals, i també la cooperació territorial europea. La idea de fons és reduir les diferències entre els nivells de desenvolupament de les regions europees i millorar el nivell de vida en les menys afavorides.

Fonts de la Comissió Europea contactades per aquest diari expliquen que els estats membres són els responsables de decidir quines operacions i projectes concrets reben suport dels fons per assolir els objectius del programa. "Aquests fons tenen un seguiment molt estricte. La Comissió Europea ho haurà de validar després, mirarà que tot estigui correcte i, en cas de no haver-se complert algun requisit, pot ser que faci retornar els diners", explica a l'ARA el director de relacions internacionals de Pimec, Jacint Soler.

El problema que veu Soler és que les administracions no compten amb el sector privat per distribuir aquestes partides, cosa que també passa a Catalunya: "En el comitè de seguiment del fons Feder a Catalunya hi ha 60 ajuntaments, patronals i sindicats, però al final és purament informatiu", afegeix, i ha dit que sempre han estat molt crítics amb el fet que és poc transparent. Aquesta crítica també se l'ha fet seva la patronal europea SME United.

L'acord assolit entre la Junta i Comercial de Contenidos Audiovisuales 2007 inclou la vinculació d'Andalusia amb l'Acadèmia Llatina de Gravació fins al 2025, de manera que fins al 2025 els Grammy Llatins estaran units a la seva destinació, és a dir, Sevilla. Més enllà de la gala, aquesta relació inclou diferents actes, així com sessions acústiques a Màlaga.

Un impacte qüestionable

"Es tracta d'una oportunitat única per portar la imatge d'Andalusia al món a causa del grandíssim nombre d'impactes de la marca Andalusia que es produiran gràcies no només als esdeveniments que es portaran a terme a Andalusia, sinó per la repercussió que tindrà aquesta acció i que serà mesurada en mitjans digitals", recull la memòria justificativa de contracte. L'impacte econòmic previst per la memòria justificativa del contracte arriba als 500 milions d'euros. L'empresa pública contractista també ha licitat estudis per quantificar el retorn mediàtic i econòmic de la gala dels premis.

Per al periodista musical Nando Cruz i autor del llibre Macrofestivales. El agujero negro de la música (Península), aquesta aposta no és gens nova: "Crec que a Espanya, tenim aquesta obsessió d'organitzar grans saraus perquè considerem, com a país acomplexat, que ens situen internacionalment i ens donen un prestigi que traspassa fronteres".

Un problema de concepte

"Això que els beneficis s'acostumin a quantificar en termes econòmics suposa traduir una potencialitat de la cultura en termes econòmics. Això menysté el poder de la cultura: quan es fan aquests estudis d'impacte econòmic, els diners que arriben al territori no es reparteixen. Qui en surt beneficiat? El sector serveis, és a dir, principalment hotels, restaurants, taxis, etc", raona Cruz.

"El problema és entendre les polítiques culturals d'aquesta manera, quan són diners per als hotels. Tenen tot el dret del món a millorar els seus números, però no són en absolut agents culturals, per tant, invertir diners destinats a cultura perquè s'omplin més hotels i restaurants, sembla més que qüestionable", afegeix.

Aquestes grans inversions públiques es produeixen mentre associacions culturals petites que, segons Cruz, poden tenir un impacte cultural real en la proximitat, reben negatives constantment: "Les propostes més modestes i fèrtils culturalment han d'agenollar-se per rebre diners, mentre apareix un macroesdeveniment com els Grammy i plouen 22 milions d'euros".

A principis de 2022, el govern andalús, aleshores a través d'una conselleria de Turisme dirigida per Ciudadanos, va concedir una subvenció de 4,2 milions d'euros per al patrocini publicitari del festival Andalusia Big Festival by Mad Cool per aquell any, i que enguany no s'ha celebrat. També es va finançar amb un 80% a través de fons Feder.

stats