La Fórmula 1 d'Ayuso no arrenca
L’Ajuntament de Madrid reconeix que no troba un soci inversor privat per al projecte
MadridLa Fórmula 1 a Espanya no ha deixat sempre imatges de victòria. El pas del Gran Premi d'Europa d’automobilisme pel País Valencià va acabar amb un forat negre de deute i corrupció. Un record traumàtic que els governs que tenen intenció d'acollir aquesta competició esportiva en un futur no volen que es desperti: "[La Fórmula 1] Tindrà un cost zero per a l’erari públic", ha expressat aquesta setmana la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso.
Madrid acollirà aquesta competició l’any 2026, en concret el conegut Gran Premi d'Espanya, després d’arribar a un acord amb la FIA, la Federació Internacional de l’Automòbil, el gener d'aquest any. Ara bé, quan queden menys de dos anys perquè el macroesdeveniment esportiu desembarqui a la capital espanyola, no hi ha cap soci inversor privat que vulgui assumir el desemborsament inicial ni el seu risc, com ha reconegut el mateix Ajuntament de Madrid aquesta setmana. És en aquest context que Ayuso ha reiterat que la cursa no rebrà inversió pública. Tanmateix, és la mateixa presidenta madrilenya qui ha explicitat el laberint que suposa acollir la Fórmula 1: "Nosaltres ens havíem compromès que no hi hagués inversió per part de les administracions públiques, però també vull dir que estem veient que per a la celebració de la Copa Amèrica [de vela a Barcelona] s’han injectat 40 milions d’euros i no ha passat absolutament res, i ens sembla bé; o el GP [Gran Premi] de Catalunya, que rep inversió pública", ha expressat Ayuso.
El plantejament central de la Comunitat de Madrid és que sigui Ifema Madrid qui "promogui i promocioni" la Fórmula 1 a la capital espanyola. De fet, la idea és que gran part de la competició se celebri al voltant del recinte firal madrileny. En tot cas, una cosa és gestionar el Gran Premi, i l'altra és posar-hi els diners per fer-lo possible. La incògnita actual, doncs, és si apareixerà alguna empresa que doni resposta a la segona part de l'equació. Aquí entra en joc la inversió per a la construcció dels pavellons, el pagament del cànon perquè es pugui córrer a la ciutat o els costos de promoció. Tot això sense oblidar que la Fórmula 1 exigeix un nivell d'ingressos mínim, de manera que quan la taquilla no arriba a aquest llindar, cal cobrir la diferència. En el cas de Catalunya, on el Gran Premi d'Espanya se celebra a Montmeló, és la Generalitat qui ho assumeix. A tall d'exemple, l'any 2021, aquesta diferència va ser de 19 milions d'euros, xifra rècord.
Per tot plegat, els focus estan ara damunt l'administració madrilenya, però també damunt Ifema Madrid, que no deixa de ser un consorci format per la Comunitat de Madrid (31%), l'Ajuntament (31%), la Cambra de Comerç de Madrid (31%) i la Fundació Montemadrid. Els seus estats financers no es consoliden ni amb els comptes de l'Ajuntament ni amb els de la Comunitat de Madrid.
Contracte fins al 2035
"La F1 a Madrid es farà efectiva l'any 2026, i s'estendrà per un període de deu anys, fins al 2035. Es tracta, per tant, d'un contracte de llarga duració, cosa que aportarà, entre altres avantatges, l'horitzó necessari per assegurar la rendibilitat de les inversions i consegüentment afavorir la viabilitat econòmica del projecte, assumit exclusivament amb capital privat", assegurava Ifema Madrid en un comunicat publicat el dia de l'acord amb la FIA.
Malgrat que la lletra petita sobre la viabilitat del projecte no es coneix –només s'ha elaborat un informe per part de Deloitte que no s'ha fet públic–, les xifres que per ara han transcendit són les següents: uns ingressos anuals de 450 milions d'euros, la creació de 8.200 llocs de feina, unes audiències anuals de 1.550 milions d'espectadors a tot el món i 85.000 turistes que viatjarien a Madrid amb motiu de la competició. Tot plegat, amb un projecte que per ara no arrenca, és incert, com l'altre dubte pendent de resoldre: què passarà amb el Gran Premi que se celebra a Montmeló i que decau, precisament, el 2026?