Consultori empresarial

Generar beneficis és com seguir una dieta

Alexandra Masó explica com afrontar l'encariment de preus de l'energia

La pujada del preu de l’electricitat la notaran els usuaris en el rebut de la llum del mes d’agost.
2 min

Tinc un bar i aquest estiu he pagat més de quatre vegades el que vaig pagar l’any passat en llum i gas. Tots els beneficis de juny, juliol i agost que he tingut han estat per pagar factures i em preocupa el futur del meu negoci. Què puc fer? (José, Barcelona)

—  El que solem recomanar és una doble intervenció per augmentar l’eficiència i ampliar la quota de mercat, o dit d’una altra manera: evitar pèrdues i explotar oportunitats.

Augmentar l’eficiència implica tres passos. Primer cal escandallar els processos que seguim, és a dir, definir i quantificar els recursos, temps i accions que dediquem per prestar cada servei que oferim, com per exemple preparar i servir un entrepà. En segon lloc, analitzem i procurem reduir els passos i els temps i millorar processos. El tercer pas i autèntic repte és aplicar aquests nous temps i processos. Això implica tenir-los per escrit, aconseguir que tots els implicats a l’empresa els segueixin (incloent-hi els proveïdors) i controlar que aquests passos repercuteixin en una millora de l’eficiència.

El segon element d’aquesta fórmula és ampliar la quota de mercat per augmentar ingressos. Aquesta decisió comporta ampliar el nombre i tipus de client, replantejant els serveis que oferim, ampliant els canals de comunicació, la freqüència de comunicació, els horaris del negoci i els punts de distribució. El secret d’aquesta estratègia és trobar l’equilibri entre els nostres objectius i el comportament del mercat. Per exemple: volem augmentar els clients d’oficina que venen a esmorzar, ho anunciem a Instagram i acaben augmentant els seguidors joves estudiants. Haurem de decidir si perseverar en el perfil d’oficina o mantenir la comunicació explorant el perfil d’estudiants.

Un últim consell: paciència i constància. Tendim a buscar aquella solució immediata que encaixi amb el nostre problema concret, però en estratègia de mercat tornar a generar beneficis és com seguir una dieta: no n’hi ha prou amb seguir-la unes setmanes i tornar als antics hàbits, cal perseverar i anar controlant que s’estiguin donant els canvis. I si no canvia res, caldrà revisar la dieta i continuar.  

*Fes-nos arribar aquí els dubtes que tinguis sobre el teu negoci i mirarem de donar-hi resposta al Consultori Empresarial.

stats