El govern espanyol rebaixarà els avals després del tràngol del 'hub' elèctric
El ministeri d'Indústria ho planteja de cara a la segona convocatòria del PERTE del cotxe elèctric
MADRIDEl tràngol dels avals del hub de l'electromobilitat a canvi de les ajudes del PERTE del cotxe elèctric per reindustrialitzar Nissan ha portat el govern espanyol a obrir la porta de la flexibilitat. El ministeri d'Indústria vol que en la segona convocatòria del PERTE del vehicle elèctric prevista per a l'any que ve els requisits a l'hora de presentar els avals siguin més baixos, segons confirmen fonts coneixedores del procés a l'ARA.
La mesura, però, haurà de tenir el vistiplau de Brussel·les, asseguren les mateixes fonts, per l'alt grau d'ajudes directes (fons europeus) que arriben. De fet, aquest ha sigut de moment l'únic PERTE negociat amb la Comissió Europea i fins que Brussel·les no va donar el vistiplau el desembre de l'any passat, el govern espanyol no va poder obrir els concursos perquè les empreses interessades es presentessin. En el cas del PERTE del cotxe elèctric, les companyies havien de presentar garanties financeres per al 100% de les ajudes públiques adjudicades. El que ara falta per veure és fins a quin punt baixaran els requisits a l'hora de presentar aquestes garanties, és a dir, quin pes tindran els avals a l'hora de concedir-les.
El govern espanyol també preveu rebaixar l'exigència dels avals en el cas del PERTE agroalimentari, aprovat en consell de ministres el febrer passat i que compta amb una inversió pública de fins a 1.000 milions d'euros, tal com ha avançat Expansión i han confirmat fonts coneixedores del projecte a l'ARA. Aquest, però, no seria l'únic projecte estratègic afectat, sinó que el mateix PERTE del cotxe elèctric –en concret la segona convocatòria– entrarà al sac. En el cas del PERTE agroalimentari, però, el projecte estratègic no necessita el vistiplau de Brussel·les pel que fa a les bases, expliquen a l'ARA fonts coneixedores del procés.
792 milions adjudicats
El govern espanyol ja va anunciar que el PERTE del cotxe elèctric tindrà una segona convocatòria. El fet és que dels gairebé 3.000 milions d'euros que aglutina aquest projecte estratègic, només s'han acabat adjudicant 792 milions, segons va publicar el ministeri d'Indústria divendres passat. Una xifra fins i tot menor que l'anunciada en la resolució definitiva (877 milions d'euros) després de revisar tots els avals presentats per les diferents empreses.
De fet, gran part d'aquesta tisorada l'explica el hub de l'electromobilitat liderat per les catalanes QEV Technologies i BTech. En aquest cas, el consorci del hub tenia adjudicats 108 milions d'euros (un 12% del total) que, finalment, s'han convertit en 65 milions després de no trobar els avals necessaris. També ha punxat, però, el projecte estrella: la fàbrica de bateries de Seat i Volkswagen, així com l'electrificació d'algunes de les seves plantes a Espanya. El projecte rebrà finalment 356 milions d'euros, en comptes dels 397 milions anunciats (un 10,2% menys de fons públics) i adjudicats després d'una tensa negociació amb l'empresa. En tot cas, els afectats tenen deu dies hàbils per presentar al·legacions a les últimes resolucions publicades.
Així, queden per adjudicar gairebé uns 2.208 milions d'euros dels fons europeus de PERTE elèctric. Empreses com Ford, que va renunciar a les ajudes de la primera convocatòria, ja han anticipat que demanaran ajudes públiques.
Negociació a l'últim minut
Després de dies d'estira-i-arronsa i gràcies a l'ajuda de les administracions, en particular de la Generalitat, que ha acabat contraavalant part dels avals dels bancs, el hub de l'electromobilitat per reindustrialitzar Nissan va tancar in extremis a última hora del dilluns passat un acord amb les entitats bancàries. "Han estat conservadores", apunta una font del més alt nivell sobre l'actitud dels bancs a l'hora de concedir les garanties financeres. Part de la gran banca no s'ha volgut mullar en un projecte que al darrere té unes empreses amb escassos actius i poc pes a Espanya: la companyia factura tot just 15 milions d'euros.
Sigui com sigui, els diners públics aconseguits (65 milions d'euros) mantenen vives les inversions "més importants", asseguren des de les empreses impulsores, i, sobretot, asseguren la recol·locació dels 1.300 treballadors que van perdre la feina arran de l'adeu de Nissan. El projecte del hub de l'electromobilitat ha d'ocupar una part dels terrenys de l'antiga fàbrica de l'empresa nipona a la Zona Franca i ho ha de fer de bracet amb l'operador logístic Goodman. El que queda ara per tancar és la licitació, precisament, d'aquests terrenys i l'acord final amb Goodman. Un últim pas que es confia que arribi abans que acabi l'any.