Jaume Ordinas: “Els hotelers tenim la força per provocar un canvi“
Cap d’economia circular de Garden Hotels
PalmaGarden Hotels va ser la primera cadena europea que va obtenir la certificació AENOR en matèria d’economia circular l’any 2021. El grup aposta per la regeneració dels recursos, la utilització de productes quilòmetre zero i la generació d’un impacte positiu en els residents i el territori que suposi un benefici per a tots els actors implicats. Jaume Ordinas és l’interventor general i el director de projectes d’economia circular del grup. El seu interès en l’aplicació de la circularitat i en la gestió sostenible dels hotels neix dels seus orígens familiars, vinculats al camp i la pagesia mallorquina.
En què consisteix el vostre projecte de compostatge?
— La iniciativa neix el 2016, arran del nostre compromís ferm amb el producte local i la forta vinculació amb la pagesia de Mallorca. Des del sector de l’agricultura ecològica ens varen dir que no tenien suficient compost per cobrir les nostres necessitats i vàrem determinar que nosaltres teníem la matèria primera per fabricar-ne dins dels hotels. L’any 2016 es va fer una prova amb l’autorització del Consell de Mallorca i de la Conselleria de Medi Ambient del Govern balear i demostràrem que amb els residus orgànics que generàvem i un 50% de les restes de poda dels nostres jardins podíem generar un compost adequat per a l’agricultura ecològica. A partir d’aquí, una vegada aprovada la Llei de residus, establírem un acord amb Sa Teulera, l’explotació d’agricultura ecològica més gran de Mallorca. Nosaltres els facilitam tots els nostres residus orgànics, que es mesclen amb les restes de poda, i es fabrica el compost. Ells ens entreguen productes agrícoles a compte del valor que té el compost que hagin pogut generar.
Heu quantificat els resultats obtinguts?
— En xifres, durant l’any 2021 vàrem utilitzar 87 tones de material de poda i 140 tones de matèria orgànica. El resultat varen ser 104 tones de compost ecològic d’alta qualitat.
Quines altres iniciatives feis que estiguin vinculades a l’economia circular?
— Seguint la nostra filosofia de compra conscient, prioritzam el producte local i ecològic. També vàrem arribar a un acord amb Tot Herba per canviar els nostres amenities. Teníem clar que no volíem botelles petites, sinó dispensadors més grans, retornables, perquè es netejassin i omplissin i tornassin a l’hotel. Vàrem cercar proveïdors de dispensadors, i ara Tot Herba se’ls emporta, higienitza i ens els torna sense generar residus. A partir d’aquesta mesura hem evitat el malbaratament d’uns 25.000 envasos per hotel i temporada. Per altra banda, en diferents esdeveniments també hem col·laborat amb Begudes Puig oferint els seus refrescos en format retornable, i pròximament farem una prova pilot en un dels nostres hotels per incloure els seus productes als nostres minibars.
Aquestes iniciatives, quins beneficis empresarials generen?
— Els beneficis obtinguts no són estrictament econòmics, sinó més de caire social, ambiental i de suport a l’economia local. Volíem fer feina amb iniciatives regeneratives, per demostrar que des del sector hoteler les coses es poden fer millor. Es tracta de fer canvis que impliquen sortir de la zona de confort. És cert que suposen un esforç, però tenen un retorn positiu a mitjà i llarg termini. Hi guanyam totes les parts implicades. D’aquesta manera tens uns proveïdors amb els quals estableixes un vincle emocional basat en la reciprocitat.
Per què creis que és important que la indústria turística apliqui criteris de circularitat en les seves decisions?
— Els hotelers hem de ser molt conscients que tenim la força suficient per provocar un canvi. Aquesta situació es deu al fet que, si tots anam en una mateixa direcció, amb una visió estratègica de la destinació que volem ser, entre tots els grups d’interès podem liderar la transformació. Hem d’aportar valor als residents i al territori i hem de ser regeneratius.