Un total de 742 hotels de Mallorca han invertit 1.800 milions en reformes des del 2013

Algunes destinacions estatals lluiten per reconfigurar la seva oferta i incrementar el nivell dels turistes que reben

Un total de 742 hotels de Mallorca han ivnertit 1.800 milions en reformes des de 2013
Ara Balears
16/08/2019
3 min

PalmaDes del 2013 fins ara s'han remodelat 742 hotels amb una inversió de més de 1.800 milions d'euros a Mallorca, segons dades aportades per la vicepresidenta de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM), María José Aguiló. Aguiló ha assegurat que a Mallorca s'han fet reformes integrals en diferents establiments i en totes les categories. El 62% dels hotels associats a l'entitat és de quatre o cinc estrelles.

Aguiló destaca també que, a més de la renovació en la planta hotelera, es necessita un canvi en la "identitat" i la "configuració" de l'establiment. Com a exemple va posar l'Innside Calviá Beach, a Magaluf, una zona que segons Aguiló necessita "transformar-se". Destaquen, segons la vicepresidenta, les inversions fetes per Melià Hotels.

"A Mallorca tenim una planta bastant àmplia i donam cobertura a tota mena de necessitats i de butxaques, encara que lògicament estam intentant erradicar tota aquesta part del turisme incívic, que es pot trobar només en algunes zones", ha assenyalat.

Salou, Eivissa i Mallorca

La reconversió i la remodelació de la planta hotelera a Espanya és l'element clau d'alguns de les seves destinacions turístiques més populars com Salou, Eivissa o Mallorca, que afronten un descens en l'arribada de turistes estrangers i l'amenaça d'una pèrdua de competitivitat enfront d'altres mercats, assenyalen els experts.

"Cada dia és més urgent la necessitat de reconvertir bona part de les nostres destinacions turístiques madures", ha dit a Efe el vicepresident de Exceltur, José Luis Zoreda, al mateix temps que indica que algunes destinacions dels anys 60 i 70 es varen construir de manera "una miqueta caòtica" i amb un urbanisme "poc planificat".

El representant d'Aliança per a l'Excel·lència Turística (Exceltur) assenyala també que aquests establiments són "molt dispars en categoria", al mateix temps que va subratllar que a més d'una inversió als hotels es necessita "una reconversió" de les destinacions.

Increment de l'inversió

El 2018, Espanya va registrar una inversió hotelera de 4.865 milions d'euros, un 55% més que l'any anterior, la qual cosa representa un 32% sobre el total de la inversió immobiliària no residencial, assenyala un estudi de Deloitte.

El vicepresident de Exceltur ha indicat que aproximadament el 60% de la demanda turística a Espanya és la de sol i platja i que les grans fàbriques del turisme espanyol són molts d'aquestes destinacions vacacionals que en alguns casos han de renovar-se i necessiten canviar el perfil de turista.

"Això no va de rècord de visites. Arribats al punt de creixement en què estam, l'important és com generam la major quantitat d'ingressos i millor ocupació", ha afirmat Zoreda.

Així mateix, ha considerat que la desacceleració en l'arribada de turistes estrangers té a veure amb la tornada al creixement de la demanda de destinacions com Tunísia, Egipte o Turquia.

"Si continuam mantenint-nos en el turisme 'comodity', la qual cosa es ven per preu, estam perduts. És una qüestió de quant de temps podríem aguantar mentre ens van menjant el berenar altres països que continuaran sent més barats", ha opinat.

Zoreda ha citat el cas de la Platja d'en Bossa a Eivissa, on el grup hoteler d'Abel Matutes va canviar el concepte amb el seu hotel Ushuaïa i ha aconseguit que el turista relativitzi el preu, alguna cosa que pretén també el president d'Eivissa Luxury Destination, José Luis Benítez, que agrupa sota aquest segell a 48 empreses.

"A l'illa s'ha fet una forta inversió en la planta hotelera. Els hotels de tota la vida han augmentat el seu nivell i han reduït els seus llits i contractat més personal amb l'objectiu d'atreure un turista de major poder adquisitiu", ha dit a Efe Benítez.

Assegura, no obstant això, que per fer una remodelació i renovació de les destinacions és necessari el suport de les administracions públiques, que en alguns casos "intenten imposar més que consensuar".

En aquest sentit, el president de l'Associació Hotelera Salou –Cambrils– La Pineda, Xavier Roig, ha posat l'accent en la importància que es facin accions coordinades perquè a vegades "cada ajuntament va per lliure" i del que es tracta és de millorar la qualitat de la destinació i dels hotels.

stats