Els hotelers recorren a Booking i Expedia per omplir els llits al juliol

La baixa ocupació obliga els empresaris a comercialitzar més reserves de les previstes a través de portals en línia

Booking és el primer canal de reserves hoteleres del món
Carles Tudurí
27/06/2018
3 min

PalmaLes moderades ocupacions que estan registrant els hotels de les Balears durant el mes de juny i les previsions per al juliol ja obliguen els empresaris a comercialitzar una bona part de les seves places buides a través del grans portals de venda en línia, principalment Booking i Expedia. Així ho han confirmat fonts de les principals associacions hoteleres de Mallorca. La competència de països com Turquia o Tunísia és una de les causes de la manca de reserves.

Així, a la Platja de Palma, les ocupacions de juny i juliol seran clarament més baixes que els anys anteriors, ja que entre els alemanys s'està imposant la tendència de reservar de dijous a diumenge. "El que passa és que aquests quatre dies tenim ocupacions del 90% en la majoria dels hotels, però després, de dilluns a dimecres, l'activitat baixa a un 45%. El resultat és que ens movem amb ocupacions mitjanes d'un 65%, molt per davall dels nostres desitjos", explica Francisco Marín, president de l'Associació d'Hotelers de Platja de Palma.

També s'estan imposant les vendes de darrera hora, "de manera que els primers 15 dies de juliol ho tenim gairebé tot per vendre. A més, aquestes vendes es fan majoritàriament a través dels grans operadors en línia, com Booking o Expedia, que cobren unes comissions d'entre un 18% i un 22%, segons Marín.

El president de l'associació de Palmanova i Magaluf, Sebastià Darder, ha confirmat aquesta tendència a la baixa, ja que el mes de maig es va tancar amb un descens de dos punts en l'ocupació i les vendes de juny i juliol també són superades per les del 2017.

"La conseqüència d'això és que la nostra rendibilitat baixa. No vol dir que facem rebaixes, sinó que els intermediaris canvien. Hem de donar més places als turoperadors i les agències en línia més grans, que ens ofereixen uns preus més baixos", comenta Darder.

A Alcúdia i Can Picafort la valoració és similar. La gerent de l'agrupació hotelera d'aquestes dues zones, Carmen Zierer, explica que al maig Can Picafort va tancar amb una ocupació del 74%, quatre punts més que el 2017, mentre que Alcúdia es va mantenir, amb un 82%. Tot i això, les previsions són encara baixes per al juliol i l'agost, ja que a Can Picafort les reserves se situen en un 87% i un 73%, respectivament, i a Alcúdia, en un 89% i un 81%.

"La situació, de moment, no és molt preocupant, el que passa és que les places que els hotels es quedaven per obtenir una major rendibilitat amb les reserves directes s'estan posant finalment a la venda a través de Booking o Expedia, que tenen una gran capacitat comercialitzadora però uns preus més baixos per a les nostres habitacions", afegeix Zierer.

Pel que fa a l'agost, la preocupació és menor, tot i que encara queden moltes places per comercialitzar, ja que es compta amb molts de mercats amb demanda per omplir els llits. "A França, Portugal, Itàlia i Espanya, una bona part dels treballadors té les vacances per agost, de manera que és un mes que sempre acaba molt ben venut", afegeix Marín.

"Aquesta situació d'incertesa és la més habitual en els negocis, el que passa és que els darrers anys els nostres competidors han estat fora de mercat. Però els mals costums s'han de llevar", reconeix l'empresari.

Booking i Expedia són els dos principals portals de reserves hoteleres en línia. Un estudi de Site Minder realitzat a principi d'any destaca que 15 canals de venda concentren el 87% de les reserves hoteleres d'Espanya. Després d'aquests dos canals ja hi ha les webs dels mateixos hotels, seguits d'Hotelbeds i GTA.

stats