Iberia i Air Europa es donen "uns dies" per renegociar la fusió i tancar un acord
Aquesta pot ser una setmana clau per tancar l'operació més gran de la història de l'aviació espanyola
PalmaIberia i Air Europa mantenen les negociacions i allargaran durant aquesta setmana les converses per arribar finalment a un acord de fusió entre totes dues companyies, en una negociació que dura ja dos anys. Aquesta, segons ha informat Europa Press, pot ser una setmana clau per tancar l'operació més gran de la història de l'aviació espanyola, ja que encara que aquest dilluns acabàs el termini, tot sembla indicar que les negociacions encara continuen.
El passat 16 de desembre IAG comunicava a la Comissió Nacional del Mercat de Valors a través d'un fet rellevant que havia pactat amb Globalia rescindir conjuntament l'acord signat el 4 de novembre de 2019 i modificat el 20 de gener de 2021, segons el qual Iberia adquiria la companyia Air Europa. Però es donaven de termini fins a final de gener per avaluar "alternatives i altres estructures que poguessin resultar interessants per a totes dues companyies".
Fonts pròximes a la negociació confirmen que en aquests moments "es continua parlant", estimant que "seran necessaris diversos dies més" perquè la companyia de IAG i la de la família Hidalgo aconsegueixin un acord definitiu i tancar amb èxit aquesta operació estratègica. Encara que president de Globalia i Air Europa, Juan José Hidalgo, ha assegurat els darrers dies que ja no hi ha negociacions amb Iberia i que està disposat a tirar endavant l'aerolínia en solitari, la veritat és que els equips directius de tots dos grups continuen treballant fins a l'últim minut per trobar una solució satisfactòria per a les dues parts.
De moment, IAG pagarà a Globalia 35 milions d'euros addicionals als 40 pactats inicialment, com a mostra de compromís per aconseguir un acord en la segona fase de la negociació i per eliminar igualment qualsevol reclamació pendent relacionada amb l'acord d'adquisició anterior. Totes dues parts han acordat que aquestes quanties es deduiran del preu de compra futur, si s'arriba a un nou compromís.
Cal recordar que la compra es va anunciar el novembre del 2019, però va esclatar la crisi sanitària i l'enfonsament del trànsit aeri va provocar una rebaixa important en el preu inicial de 1.000 milions a 500. Una xifra que fins i tot ara podria ser inferior, segons les darreres declaracions dels directius d'Iberia.
El govern espanyol en vol formar part
El govern espanyol assegura que vol "ser part" de la viabilitat futura d'Air Europa "contribuint al seu futur, a la solvència, a la prosperitat i el creixement d'aquesta empresa els pròxims anys", reiterant el caràcter estratègic de l'aerolínia per al país. Ahir mateix la vicepresidenta primera del govern i ministra d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño, assegurava que l'executiu espanyol continuava interessat a secundar "decididament" la solvència d'aquesta empresa, "estratègica per a Espanya".
"Des del primer moment el govern espanyol està sent part de la solució i part de la viabilitat futura de la companyia i estam analitzant les diferents opcions disponibles en aquest moment", va aclarir la ministra d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital. La vicepresidenta va explicar que en aquests moments "hi ha converses en diferents nivells" i confia trobar una solució.