Iberia i Air Europa suspenen la fusió
IAG havia tancat la compra de l'aerolínia de Globalia per 500 milions d'euros
PalmaIberia i Air Europa finalment no es fusionaran. Aquest dimecres IAG, propietària d'Iberia, ha comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) que se suspèn la fusió acordada fa més de dos anys, el 4 de novembre del 2019. En un breu comunicat firmat pel director financer del grup IAG el qual pertany Iberia, Stephen Gunning, l'empresa deixa clar que IAG i Globalia, propietat d'Air Europa, es troben "en una fase avançada de les negociacions per rescindir l'acord".
Després de l'acord de fa dos anys, al gener Iberia tancava la compra d'Air Europa, propietat del grup Globalia, per un import de 500 milions, a pagar en un termini de sis anys. Eren 500 milions menys del que inicialment es va acordar el novembre del 2019 a causa de l'impacte de la crisi del covid, que ha afectat durament el sector de les aerolínies a causa de les restriccions. En les negociacions també s'havia acordat que Air Europa mantingués la seva marca i es convertís en la sisena aerolínia d'IAG, grup també format per British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level.
Tot i la rebaixa del 50%, segons fonts d'Iberia, la companyia continuava pensant que la quantitat de 500 milions d'euros era massa elevada tenint en compte la complicada situació d'Air Europa, que havia estat rescatada a causa de l'impacte de la pandèmia amb un préstec de 475 milions d'euros per al fons de la Societat Espanyola de Participacions Industrials (SEPI). Aquest fons de rescat, aprovat pel consell de ministres el juliol de l'any passat, té com a objectiu garantir la solvència de diferents companyies a través de la compra d’accions o altres instruments convertibles per par de l'administració.
De fet, als inicis de novembre, en la presentació dels resultats del tercer trimestre, Luis Gallego, conseller delegat del Grup IAG ja va mostrar el seu pessimisme sobre l'operació. Gallego va afirmar que la compra només tiraria endavant si, per una banda, el pronunciament de la Comissió Europea del proper 4 de gener l'avalava, un fet complicat ja que la fusió podia generar problemes de competència perquè Air Europa competeix amb Iberia al mercat de l'Amèrica del Sud i, per una altra, per les condicions que posava el govern espanyol sobre el préstec del SEPI.
Tot i així fonts d'Iberia han assegurat a Europa Press que les negociacions continuen i les dues empreses haurien acordat donar-se un temps per negociar en millors condicions la compravenda i així evitar el possible veto de Brussel·les. De fet a banda de les dues companyies, el govern espanyol també vol que aquesta fusió tiri endavant.
40 milions d'euros d'indemnització
Segons van firmar els dos grups en l'acord inicial, si finalment la compra no es du a terme, IAG hauria de pagar una indemnització de 40 milions d'euros, una quantitat que els dos grups podrien estar renegociant.
Però quina nova situació encaren les dues companyies sense aquesta fusió? IAG podria reforçar la seva situació a l'Amèrica del Sud comprant altres aerolínies fortes en aquest territori, tot i que no ha donat cap tipus de pista de quines podrien ser.
Pel que fa a Globalia, pot explorar altres possibles compradors, per exemple l'alemanya Lufthansa, que ja es va interessar a entrar a la companyia espanyola fa uns anys. Poc abans que es fes oficial l'acord amb Iberia, Air Europa ja havia negociat amb AIR France-KLM. Ara bé, tant les aerolínies de bandera alemanya i francesa com Air Europa espanyola han estat rescatades pels seus governs corresponents durant la crisi del covid i, per tant, no poden dur a terme directament cap adquisició.