Aerolínies

Iberia renuncia a comprar Air Europa per les traves de la UE

El hòlding IAG desisteix de l'operació després de les sospites de Brussel·les per l'impacte en la competència

Un avió d'Air Europa / AIR EUROPA
3 min

BarcelonaDesprés d'incomptables negociacions i estira-i-arronses amb la Comissió Europea, IAG renuncia a comprar Air Europa. El hòlding d'aerolínies –del qual formen part Iberia, British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level– ha cancel·lat l'operació perquè considera que "en l'actual entorn regulador" no tindria un impacte positiu per als beneficis dels seus accionistes, segons ha explicat en un fet rellevant enviat aquest dijous a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

El grup havia proposat desfer-se del 52% de les rutes que operava Air Europa el 2023 per aconseguir la llum verda de les autoritats de competència europea, però Brussel·les continuava sent reticent a aprovar aquesta fusió. De fet, s'havia fixat el 20 d'agost com a data límit per prendre una decisió sobre l'operació i ja es preveien nous obstacles que retardessin el de la Comissió. "De conformitat amb els termes de l'acord, IAG pagarà a Globalia [la companyia propietària de l'aerolínia amb seu a Palma] 50 milions d'euros en concepte de break-fee a conseqüència de la rescissió" de l'operació, exposa el hòlding en el comunicat. Així i tot, IAG continuarà mantenint la participació minoritària del 20% a Air Europa que va adquirir l'agost del 2022.

La Comissió Europea ha pres nota d'aquesta decisió d'Iberia i, segons fonts comunitàries citades per Europa Press, ha assenyalat que està avaluant si es compleixen les condicions per abandonar la fusió d'acord amb el reglament de concentracions de la Unió Europea (UE). Des del ministeri de Transports espanyol no han fet valoracions sobre l'anunci i es limiten a dir que "és una operació entre empreses".

"Creiem que aquesta és la millor decisió per protegir els interessos dels nostres accionistes. IAG segueix compromesa amb la seva estratègia, que inclou competir eficaçment des del seu hub de Madrid, una estratègia que està donant resultats positius", ha defensat el conseller delegat d'IAG, Luis Gallego. Les rutes d'Iberia i Air Europa s'encavalcaven en força destinacions intercontinentals, fet que va despertar les alarmes de la Comissió Europea sobre la necessitat de garantir la competència i donar prou alternatives als consumidors.

Mirar pels accionistes

Fonts d'Iberia admeten que les exigències de la direcció general de Competència de la UE eren tan altes que l'operació va deixar de tenir sentit per a la companyia. "Hem decidit no seguir endavant", han explicat. L'aerolínia considera que amb la seva oferta de cedir freqüències que ara operava Air Europa, cap de les rutes on l'executiu comunitari havia identificat problemes es quedava sense un tercer operador. "Havíem presentat una llista de possibles remeis molt sòlids", afegeixen sobre la possibilitat de traçar aliances amb altres operadores per assumir aquestes destinacions amb més garanties. "Tot això ha estat insuficient per a la Comissió, per la qual cosa la compra d'Air Europa deixa d'estar entre els nostres objectius. Lamentem la negativa de Brussel·les a acceptar aquesta ambiciosa proposta que, en la nostra opinió, garantia els drets dels consumidors, permetria als nostres clients tenir connexions directes amb l'est del planeta i animava la competència entre els hubs del nord i el sud d'Europa", indiquen des d'Iberia.

L'aerolínia espanyola critica que Brussel·les sí que hagi aprovat altres operacions de fusió dins el sector aeri, mentre que la seva amb Air Europa ha acabat guardada al calaix: "Creiem que la nostra proposta reunia totes les condicions per haver seguit el mateix camí". Això no obstant, asseguren que aquesta renúncia no modifica la seva estratègia, que continua centrada en "consolidar la robustesa financera i l'excel·lència operativa". Justament, aquest dijous IAG ha presentat els seus resultats semestrals i entre el gener i el juny la corporació va obtenir un benefici operatiu (abans d'impostos) de 1.309 milions d'euros, mentre que la seva facturació es va enlairar un 8,4% fins als 14.724 milions. El grup també ha anunciat que tornarà a repartir dividends entre els seus accionistes.

L'operació corporativa més gran que està en marxa a Catalunya en aquests moments és l'opa plantejada pel BBVA per comprar el Banc Sabadell i, precisament, també està pendent de rebre el vistiplau de les autoritats de la competència, tant a Madrid com a Brussel·les.

stats